“رمدسیویر و فاویپیراویر” در راه بیمارستان ها

“رمدسیویر و فاویپیراویر” در راه بیمارستان ها

دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاری تسنیم درباره نحوه توزیع «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» در کشور اظهار کرد: داروی رمدسیویر یک داروی تزریقی است و قاعدتاً داروی سرپایی نیست ضمن این‌‌که رمدسیویر که مجوز استفاده اضطراری برای کووید۱۹ را در ایران دریافت کرده است برای مراحل خاصی از بیماری است و لزوماً برای هر بیماری در هر مرحله‌‌ای توصیه نمی‌‌شود و به‌صورت بیمارستانی استفاده و توزیع خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌‌های جدیدی که به تولید این دارو پیوستند نیز محصولات خود را از طریق شرکت‌‌های پخش به بیمارستان‌‌ها تحویل خواهند داد.

وی درباره داروی فاویپیراویر تصریح کرد: موضوع این دارو اندکی متفاوت است؛ این دارو تا این لحظه در پروتکل هیچ کشوری به‌‌عنوان داروی کووید۱۹ شناخته نمی‌‌شود و مطالعات علمی در جهان و ایران نیز نشان می‌‌دهد که ظاهراً این دارو برای کرونا قابل تأیید نیست اما فاویپیراویر وارد فهرست دارویی کشورمان شد و به‌‌عنوان داروی آنفلوآنزا که پیش از این نیز در ژاپن تأیید شده بود در فهرست دارویی قرار گرفت اما آن را به‌‌عنوان یک داروی درمان کرونا حتی با مجوز اضطراری نیز نمی‌‌شناسیم.

جهانپور ادامه داد: با توجه به این‌‌که ما احتمال همه‌‌گیری آنفلوانزا را در ماه‌‌های آتی خواهیم داشت، این دارو به‌‌عنوان داروی آنفلوانزا وارد فهرست دارویی کشور شد اما حتی انتخاب اول برای درمان آنفلوانزا نیست و می‌‌تواند در شرایطی که به سمت آنفلوانزا می‌‌رویم به عنوان داروی خط دوم درمان آنفلوآنزا کمک‌‌کننده باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف خودسرانه فاویپیراویر هشدار داد و گفت: هر دارویی بدون تجویز پزشک مصرف شود، عوارضی دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *