اثرات انگور بر بیماری ها

اثرات انگور بر بیماری ها

فاطمه شفیعی کارشناس ارشد تغذیه بالینی خواص شگفت انگیز انگور برای سلامتی  را بررسی کرد. این میوه یکی از بهترین منابع طبیعی گلوکز و فروکتوز  است. اثرات انگور بر بیماریها مورد تحقیق است. تعداد زیادی از این اثرات اثبات شده اند.

مواد موثر انگور بر سرطان

انگور، علاوه بر قندها، دارای اسید تارتاریک، اسید مالیک و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و آهن ، حاوی ویتامین‌هایی مانند A، B ۱، B ۲، B ۶ و C است.

انگور شامل آنتوسیانین ها، کاتچین ها، رزوراترول، اسید فنولیک و پروسیانیدین‌ها است. این ترکیبات در قسمت‌های مختلف انگور وجود دارد.

بررسی اثرات انگور بر درمان سرطان

رزوراترول در انگور قرمز خواص ضدسرطانی و ضدالتهابی دارد. این ترکیبات به علت پیوند خاصی که با DNA برقرار می‌کند. و با اثر مهاری بر روی بعضی از بدخیمی ها، نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های مختلف به ویژه سرطان پوست دارد.

رزوراترول موجود در انگور باعث کاهش پلاکت‌های موجود در بافت مغز بیماران دچار آلزایمر می شود. و نقایص نورونی وابسته به سن مثل زوال عقلی را کاهش می‌دهد.

اثر انگور بر سرطان پوست

انگور منبع سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است. می‌تواند در خنثی کردن بسیاری از اکسیدان‌هایی ناشی از تابش اشعه فرابنفش بر بدن نقش بسزایی دارد. و از این طریق از بروز سرطان پوست بویژه در افرادی که بیشتر در معرض آفتاب هستند، پیشگیری کند.

انگور و هیپرلیپیدمی (افزایش چربی خون)

همچنین انگور بویژه انگور قرمز دارای آنتی اکسیدان‌های فراوان است. اثرات مفیدی بر روی بیماران مبتلا به هیپرلپیدمی و اختلال عروقی داشته باشد.

دریافت عصاره انگور قرمز که سرشار از پلی فنول‌ها است. مصرف آن طی ۶ ماه سبب افزایش LDL، TG و کاهش HDL شده است. و سطح مارکرهای التهابی را کاهش می‌دهد.

همچنین انگور قرمز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند. از اکسیداسیون LDL در خون که اثر بسزایی در پیشرفت بیماری قلبی عروقی دارد. جلوگیری کند.

انگور تاثیر چشمگیری در پیشگیری از فشار خون دارد. انگور موجب افزایش تولید سرتونین،نورآدرنالین و دوپامین در مغز  میشود. و از بروز افسردگی جلوگیری کند.

ویتامین C و B ۶ در تبدیل اسیدآمینه تریپتوفان به سروتونین ضروری هستند. انگور یکی از منابع سرشار از این دو ویتامین است. و از این طریق نیز سبب افزایش سروتونین و کاهش بروز افسردگی می‌شود.

مواد موجود در انگور با محافظت بدن در برابر تخریب‌های اکسیداتیو، از ابتلا به بیماری‌های سیستم عصبی، چون پارکینسون جلوگیری می‌کند.

بنابراین انگور مجموعه‌ای از ترکیبات مفید، همراه با اثرات مفید بر سلامت انسان است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *