سامانه ۴۰۳۰ چیست؟

سامانه ۴۰۳۰ چیست؟

اثر کرونا بر افراد جامعه

معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت اظهار داشت: شواهد موجود نشان می دهد بدون تردید یکی از مهمترین تبعات همه گیری کرونا علاوه بر آسیب های اجتماعی و اقتصادی و مرگ و میر بالای آن، عوارض روانشناختی است. به گونه ای که در گروه های مختلف جامعه باعث افزایش استرس، اضطراب و ترس شده است. خوشبختانه ایجاد سامانه ۴۰۳۰ کمک قابل توجهی به افراد درگیر نمود.

ازهمان ابتدای همه گیری با همکاری گروه های روانپزشکی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین انجمن علمی روانپزشکان ایران اقدام به طراحی، استقرار و ارائه خدمات در این حوزه کرده است. که تهیه و تولید بیش از ۳۰ عنوان راهنما، پروتکل و دستورالعمل های آموزشی و اجرایی بخشی از این اقدامات است.

دستورالعمل های بهداشتی در همه گیری کرونا

این مطالب آموزشی و اجرایی درباره مدیریت استرس، اضطراب و ترس ناشی از بیماری کرونا برای جمعیت عمومی، کادر بهداشتی و درمانی، خانواده های دارای بیماران مبتلا به ویروس کرونا، گروه های هدف خاص مثل کودکان، حفظ سلامت روان در قرنطینه خانگی و سایر موارد بوده است.

برخی از محتوا و راهنماهای آموزشی تهیه شده در ابعاد مختلف سلامت روان در رابطه با موضوع کرونا شامل:

۱- دستورالعمل و راهنمای آموزش مدیریت استرس ناشی از ویروس کرونا در جمعیت عمومی

۲- با اضطراب ویروس کرونا چه کنیم؟

۳- اضطراب در بیماران بستری به علت کرونا ویروس جدید ویژه ارائه‌دهندگان خدمات درمانی

۴- توصیه هایی برای افراد مبتلا به «اضطراب بیماری» در همه گیری ویروس کرونا

۵- توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به «افسردگی» در همه گیری ویروس کرونا

۶- بدنامی اجتماعی مرتبط با کرونا ویروس جدید

۷- برخورد با خانواده‌ بیماران مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا ویژه ارائه‌دهندگان خدمات درمانی

۸- سلامت روان در بحران ویژه ارائه‌دهندگان خدمات درمانی، هستند.

۹- مدیریت واکنش سوگ در بازماندگان افراد متوفی ناشی از ویروس کرونا

۱۰- سوگواری در همه گیری کرونا

۱۱- کودکان در همه‌گیری ویروس کرونا

۱۲- سالمندان در همه‌گیری کرونا

توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به وسواس در کرونا

در همه گیری ویروس کرونا مدیریت بحران و سلامت روان ویژه مدیران تیم‌های بهداشتی و درمانی شامل مدیریت بحران و سلامت روان ویژه مدیران، حفظ سلامت روان در قرنطینه قرنطینه خانگی، مدیریت استرس در رانندگان وسایل نقلیه عمومی در شرایط کرونا، مدیریت استرس در اماکن، مدیریت استرس در مراکز درمان اعتیاد در شرایط کرونا، مدیریت استرس در مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان در شرایط کرونا، توصیه های به مسولان مدارس و معلمین در شرایط کرونا نیز انجام شده است.

اقدامات سامانه ۴۰۳۰ برای کرونا

۶۰۰ نفر روانشناس با مدرک کارشناس ارشد و دکترای روانشناسی توسط دفتر سلامت روان معاونت بهداشت وزارت بهداشت با مشارکت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و انجمن روانشناسی ایران جهت پاسخگویی به سوالات مردم مستقر شده اند.

– گروه بندی کارشناسان در قالب پنج گروه (A–B-C-D-E )

– زمانبندی گروها در چهار شیفت صبح، عصر و شب (۸ تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۶ و ۱۶ تا ۲۰ و ۲۰ تا ۲۴)

مشاوره بازماندگان متوفیان ناشی از کرونا

تعیین زیرساخت ارائه خدمت با توجه به ظرفیت‌های موجود، تهیه فلوچارت فرآیند مشاوره‌ سوگ در بازماندگان متوفیان، تهیه دستورالعمل فرآیند اجرایی مشاوره‌ سوگ در بازماندگان متوفیان، تهیه محتوای آموزشی مشاوره‌ سوگ در بازماندگان متوفیان، ایجاد ظرفیت ارائه خدمت از طریق آموزش روانشناسان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت، طراحی پروتکل مشترک در دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت و اداره مددکاری اجتماعی معاونت درمان با مشارکت سازمان بهزیستی، شهرداری، هلال احمر، کمیته امداد حضرت امام (ره)، تقویت خدمات پزشکی تخصصی از راه دور، برای ارائه خدمات امن به بیماران، تقویت خدمات مددکاری و پرستاری سرپایی و حمایتی برای بیماران آسیب‌پذیر، برنامه‌ریزی برای مداخله روانی اجتماعی در خانواده‌های سوگوار، حمایت روانی اجتماعی برای دوران نقاهت مبتلایان به کرونا و خانواده‌هایشان، ابلاغ پروتکل مشترک مداخله حمایت های روانی اجتماعی در سوگ برای خانوادهای متوفی توسط مقام عالی وزارت به دانشگاه های علوم پزشکی و سازمانها و دستگاه های همکار.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *