وضعيت آموزش دوره علوم پايه داروسازي بهتر از پزشکی و دندانپزشکی

daroosaz

سایت علوم پزشکی: رييس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت با اشاره به تحليل ميزان قبولي و نمرات آزمون جامع علوم پايه و پيش كارورزي اسفند ۹۰، گفت: بر اساس بررسي انجام شده وضعيت آموزش علوم پايه در رشته‌هاي داروسازي از رشته‌هاي پزشكي و داندانپزشكي بهتر است.دكتر جبرئيل نسل سراجي، در همايش معاونين آموزشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي مازندران با بيان اينكه در تحليل اين نمرات دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به سه بخش كمتر از ۲۰ داوطلب، بين ۲۰ تا ۵۰ داوطلب و بالاي ۵۰ داوطلب تقسيم شده‌اند.

وي با اشاره به شركت دو هزار و ۴۴۱ داوطلب در آزمون پيش كارورزي، گفت: در اين آزمون دو هزار و ۲۱۴ نفر قبول شدند كه معادل ۹۰٫۰۷ درصد در اين آزمون قبولي داشته‌ايم و با ۹/۳ درصد مردودي رو به رو بوديم كه ميانگين نمرات در اين آزمون نمره ۱۲۶/۶۹ بوده است. وي با اشاره به احتمال مردود شدن برخي از داوطلبان به دليل سختي سوالات گفت: بررسي سختي سوالات اين گونه انجام مي‌شود كه سوالات متناسب با درصد پاسخگويي داوطلبان آناليز مي‌شود.به گونه‌اي كه اگر به سوالي كمتر از ۲۰ درصد پاسخ داده باشند آن سوال استخراج مي‌شود و در صورتي كه رتبه‌ بالا ميزان پاسخگويي‌شان به آن سوال كم باشد آن سوال سخت محسوب مي‌شود و در نهايت حذف خواهد شد.

وي با اشاره به شركت سه هزار و ۲۰ داوطلب در آزمون جامع علوم پايه پزشكي گفت: اين آزمون ۸۶ درصد قبولي با كسب ميانگين نمره ۱۲۰ داشته است. وي به تعداد ۶۲۷ داوطلب شركت كننده در آزمون جامع علوم پايه دانپزشكي اشاره كرد و افزود: ۷۰ درصد از داوطلبان اين آزمون با كسب ميانگين نمره ۱۰۷ قبول شده‌اند.

سراجي افزود: همچنين در آزمون علوم پايه داروسازي ۴۱۲ نفر شركت كرده‌اند كه ۳۴ نفر داوطلبان آن مردود و ۹۱/۷۵ درصد آن با ميانگين نمره ۱۲۷ قبول شده‌اند. رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي با بيان اينكه وضعيت آموزش علوم پايه در رشته داروسازي نسبت به پزشكي بهتر است تصريح كرد: همچنين وضعيت آموزش اين دوره در رشته پزشكي نسبت به دندانپزشكي بهتر است.

وي با بيان اينكه همه داوطلبان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي قم، اراك، كردستان، قزوين و جهرم قبول شده‌اند، اظهار كرد: تعداد شركت‌كنندگان خارج از كشور ۴۹ نفر بوده است كه ۷۵ درصد آنان مردود شده‌اند و جو سازي ايجاد شده در مورد اين آزمون بيشترين توسط داوطلبان اين گروه بوده است. وي با بيان اينكه در آزمون علوم پايه دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي مازندران با ميانگين نمره ۱۴۳ بالاترين ميانگين را داشته است، اظهار كرد: تمام داوطلبان آزمون اين دانشگاه به صورت صددرصدي قبول شده‌اند و بعد از آن دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه بوده است.

سراجي در خاتمه با بيان اينكه دانشجويان دانشگاه آزاد پزشكي با توجه به گسترش اين رشته در واحدهاي مختلف آن از وضعيت نمره‌اي خوبي برخوردار نيستند، تصريح كرد: ولي اين دانشگاه در داروسازي مقام سوم كسب كرده است و در دندانپزشكي وضعيت نسبتا خوبي داشته است كه اين نشان دهنده اين است كه وضعيت آموزش در دانشگاه‌هاي مختلف دقت نظر ويژه‌اي مطلبد تا از اين وضعيت نجات يابيم

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *