تفاوت تست‌های مختلف کرونا چیست؟

تفاوت تست‌های مختلف کرونا چیست؟

تفاوت تست‌های مختلف ویروس کرونا زیاد است. با توجه به همه گیری ویروس کرونا و آشنایی بیشتر با آزمایش‌های تشخیصی این ویروس بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید. در ادامه مطلب توضیحاتی در رابطه با انواع تست کرونا خواهیم داد. انجم تست کرونا برای آن دسته از افراد که مشکوک ب ابتلا هستند ضروری است زیرا این ویروس نشان می‌دهد که آیا بدن شما مبتلا به کووید-۱۹ است یا خیر.

انواع تست‌های کرونا

همانطور که می‌دانید برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس کرونا حتما باید یکی از انواع تست‌های کرونا را بدهید. در ادامه در رابطه با انواع تست تشخیصی کرونا توضیحات گسترده‌تری داده خواهد شد.

  1. تست پی سی آر یا تشخیص عفونی

تست تشخیص عفونی وجود یا عدم وجود ویروس فعال کرونا در دن افراد را نشان می‌دهد. در صورت مثبت بودن تست باید مدت زمان قرنطینه شدن در خانه را رعایت نمایید. هم اکنون این نوع تست عفونی به دو روش مختلف انجام می‌شود. تست پی سی آر مواد ژنتیکی ویروس را بررسی می‌کند. روش دیگر تست آنتی ژن است که این آزمایش وظیفه مشخص نمودن پروتئین‌های خاص روی سطح ویروس را برعهده دارد.

۲٫ تست آنتی بادی

تست آنتی بادی همواره به دنبال پادتن‌هایی است که توسط سیستم ایمنی بدن جهت واکنش به عامل تهدید تولید شده است. این عامل تهدید کننده می‌تواند هر ویروسی باشد و تنها در بر گیرنده ویروس کرونا نیست. آنتی بادی در دفع عفونت نیز نقش پر رنگی دارد. آنتی بادی چند هفته قبل از بروز عفونت بدن ساخته می‌شود و تا چند هفته بعد از ابتلا به عفونت نیز در بدن باقی می‌ماند. با توجه به نکاتی که عنوان کردیم این نوع تست را نباید برای تشخیص ویروس فعال استفاده نمود.

نحوه انجام آزمایش پی سی آر

برخی  تفاوت تست‌های مختلف ویروس کرونا را می‌توان در این بخش شناسایی کرد. نحوه انجام تست پی سی آر و نکات مهمی که قبل و بعد از انجام تست باید رعایت شوند در این قسمت عنوان خواهند شد.

  1. پزشک تست کووید-۱۹ تجویز می­‌کند.
  2. پزشک از یک گوش پاک کن استریل­ شده برای گرفتن نمونه مخاط از حلق یا بینی استفاده می­‌کند.
  3. پزشک گوش پاک کن را در ظرف استریل شده می­‌گذارد و در آن را برای ارسال به آزمایشگاه محکم می­‌کند.
  4. گوش پاک کن باید طی این مرحله تحت دمای خاص نگهداری شود تا ویروس زنده بماند و تست دقیق باشد. نمونه باید ظرف ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد.
  5. تکنیسین آزمایشگاه مواد شیمیایی را با گوش پاک کن مخلوط می­‌کند تا مواد ژنتیکی هرگونه ویروس که ممکن است روی گوش پاک کن باشد، خارج شود.
  6. تکنیسین آزمایشگاه به­ منظور رهبری چند چرخه ­ کنترل­ شده­  گرمایشی و سرمایشی از مواد شیمیایی ویژه، به نام پرایمر و پروب‌­ها، و ماشین پیشرفته استفاده می ­کند تا RNA ویروس را به DNA تبدیل کند و بعد میلیون­ ها کپی از DNA بسازد.
  7. بعد از پیوند DNA با پروب‌­های خاص، نوع ویژه­ای از نور تولید می­‌شود که توسط ماشین مشاهده می­‌شود و تست نتیجه­  مثبت ابتلا به SARS-CoV-2 ویروسی که باعث بروز بیماری کووید-۱۹ می­‌شود، را نشان می‌دهد.

میزان دقت تست پی سی آر وابسته به چه چیزهایی است؟

اغلب از تست تشخیص عفونی که مواد ژنتیکی خود ویروس را مشخص می‌­کند برای تشخیص کووید-۱۹ یا عفونت فعال ویروس کرونا استفاده می‌گردد. اما هیچ تستی همیشه ۱۰۰درصد دقیق نیست. مواردی که در ادامه عنوان خواهیم کرد علاوه بر تاثیر بر صحت تست به تفاوت تست‌های مختلف ویروس کرونا نیز اشاره می‌کند.

  1. شاید مبتلا به ویروس باشید اما گوش پاک کن ویروس را از حلق یا بینی جمع نکند.
  2. . احتمال دارد گوش پاک کن یا نمونه ­ مخاطی حین جمع ­آوری یا آنالیز تصادفا آلوده شود.
  3. امکان دارد گوش پاک کن حلق یا بینی قبل از بررسی در دمای مناسب نگهداری نشود.
  4. امکان دارد مواد شیمیایی مورد استفاده برای استخراج مواد ژنتیکی ویروس و کپی DNA ویروس درست کار نکند.

نتیجه گیری

تست‌های مختلفی جهت تشخیص ابتلا به کرونا وجود دارد. هر کدام از این تست‌ها به نحوه خاصی انجام می‌شوند و ویژگی‌های مخصوص خود را دارند. اکثرا پزشکان بعد از ویزیت و برای تشخیص کووید-۱۹ انجام تست پی سی آر را برای بیمار تجویز می‌کنند. انجام این تست نسبت به تست‌های دیگر بسیار آسان‌تر و پرسرعت‌تر همچنین دقیق‌تر است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *