انواع نمونه گیری تست کرونا چگونه است؟

انواع نمونه گیری تست کرونا چگونه است؟

در شرایط کنونی انواع نمونه گیری تست کرونا نقش بسیار پر رنگی در جامعه دارد. حدودا یک سالی از همه گیری کرونا، این ویروس خطرناک می‌گذرد. برای تشخیص این بیماری حتما نیاز است که تست‌های مخصوص انجام شود. این ویروس رفته رفته در حال گسترش و قوی‌تر شدن است.

انواع نمونه گیری تست کرونا

تست کرونا انواع مختلفی دارد. هر کدام از روش‌های انجام تست کرونا ویژگی‌های خاص خود را دارند. قبل از انجام نمونه گیری بهتر است در رابطه با انواع آن تحقیقات لازم را به عمل آورید و سپس اقدام به انجام تست نمایید. در ادامه در رابطه با انواع نمونه گیری توضیحات بیشتری خواهیم داد.

  • نمونه گیری از طریق سواب در بینی

این نوع تست این گونه انجام می‌شود که ابتدا یک سوآب بلند ۶ اینچی مانند نوک Q بلند در حفره بین بینی همچنین پشت گلو به مدت ۱۵ ثانیه چندین بار چرخش داده می‌شود. پس از آن که سوآپ در گلو قرار داده شد آن را وارد قسمت دیگر بینی می‌کنند و عمل چرخش را مجددا انجام می‌دهند. و در نهایت سوآپ مورد نظر را داخل ظرف مربوطه قرار داده و به بخش آزمایش کرونا فرستاده می‌شود.

  • آزمایش PCR مولکولی

در زمان انجام این نوع از تست کرونا از یک سوآب بینی استفاده می‌کنند. با این عمل نمونه‌هایی از مایعات و سلول‌ها را از سیستم تنفسی جمع می‌کنند. نمونه از طریق یک سواب بینی طولانی جمع می‌شود که به مجرای بین بینی و پشت گلو وارد می‌گردد.

  • آزمایش آنتی ژن

آزمایش آنتی ژن در بر گیرنده آزمایشات تشخیص سریع است.این عمل با استفاده از یک سوآب بینی یا گلو انجام می‌شود و در واقع به دنبال پروتئینی است که بخشی از ویروس کرونا است. این نوع آزمایش به طور کلی زمان بازگشت سریع‌تری دارند و هزینه کم‌تری نسبت به سایر آزمایشگات کرونا را شامل می‌شود. با توجه به این موارد می‌توانند دقت کمتری داشته باشند و آن دسته از افرادی که عفونت شدیدی ندارند و فقط مسدی هستند پس از تست می‌توانند جواب منفی دریافت کنند.

آزمایش آنتی بادی یکی دیگر از انواع نمونه گیری تست کرونا است. به این نوع آزمایش سرولوژی نیز می‌گویند. برای انجام این نوع تست به خون نیاز است که روی آن آزمایش‌هایی انجام شود. این روش آزمایشی است که به دنبال شواهدی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به ویروس است. آنتی بادی ها پس از عفونت در خون شناسایی می شوند.

بعد از انجام تست کرونا چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از انجام انواع نمونه گیری تست کرونا و مثبت شدن جواب تست به این معنا است که شما در حال حاضر به ویروس کرونا مبتلا هستید. علائم خود را بررسی کنید و در صورتی که مشکل تنفس، گیجی یا کبودی لب و صورت داشتید سریعا به پزشک متخصص ریه یا بیماری‌های عفونی مراجعه نمایید. بهتر است اقدامات زیر را جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا انجام دهید:

  • حتما در خانه بمانید و تنها درصورتی که به دریافت مراقبت‌های ویژه نیاز داشتید این اقدام را انجام دهید.
  • بهتر است خود را قرنطینه کنید و از سایر افراد منزل دوری کنید.
  • تمام لوازم مورد نیاز مانند ظرف، لیوان، قاشق، چنگال و حوله را از سایر افراد خانه جدا کنید و با آن‌ها مشترک استفاده نکنید.
  • در زمان سرفه یا عطسه حتما صورت و دهان خود را بپوشانید.
  • توجه کنید که باید مدام دستتان خود را بشویید.
  • سطوح مشترکی که ممکن است سایر اعصای خانواده نیز به آن دست بزنند را تمیز و ضدعفونی کنید.

اگر تست کرونا شما منفی باشد، احتمالا شما در زمان انجام تست کرونا، ویروس در بدن شما وجود نداشته است. ممکن است بعدا بیمار شوید. بهتر است اصول فاصله گذاری رعایت کرده و دستان خود را مرتب ضدعفونی نموده و بشویید. احتمال اینکه نتیجه تست غلط باشد بسیار کم است. به این نتایج منفی و مثبت کاذب فته می‌شود.

دریافت نتایج تست کووید ۱۹ چه مدت طول می‌کشد؟

دریافت نتایج انواع نمونه گیری تست کرونا دارای بازه زمانی خاصی است. زمان لازم برای پردازش تست، مختلف است. زمان دریافت پاسخ تست از یک ساعت تا چند روز طول می‌کشد. برخی از بیمارستان‌ها در محیط آزمایشگاه محلی برای انجام آزمایش کرونا دارند. در این بخش نمونه‌ها را از جهت وجود ویروس کرونا یا عدم وجود بررسی می‌کنند. نتیجه را نیز پزشک یا آزمایشگاه به بیمار منتقل می‌کند. اگر پاسخ تست مثبت باشد و فرد به کووید۱۹ مبتلا باشد پزشک بیمار را در جریان می‌گذارد و توصیه‌های پزشکی نیز می‌کند.

نتیجه گیری

انواع نمونه گیری تست کرونا در اکثر آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های سطح کشور انجام می‌شود اگر کوچک‌ترین علائمی از ویروس کرونا را مشاهده نمودید جهت انجام تست کرونا به یکی از مراکز سطح شهر بروید. این ویروس قدرت انتقال بالایی دارد. هر کدام از تست‌ها و آزمایشاتی که برای تشخیص کرونا انجام می‌شوند ویژگی‌های خاص خود را دارند. برخی از آزمایش‌ها به وسیله سوآب است و برخی نیز به وسیله خون، در صورت انجام هر کدام از آزمایش‌ها امکان دارد پاسخ به دست آمده مثبت یا منفی باشد.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *