یک سوم از سهمیه رشته های پزشکی به دانشجویان مناطق محروم داده شد

medicine

بر اساس طرح تصویب شده در صحن مجلس، حدود یک سوم(سی درصد) از سهمیه رشته های پزشکی به دانشجویان مناطق محروم داده می شود و در صورت تصویب نهایی این طرح وزارت بهداشت مکلف خواهد بود که سی درصد از سهمیه رشته های پزشکی عمومی، دستیاری و سایر رشته های گروه پزشکی را به دانشجویان مناطق محروم اختصاص دهد.

نمایندگان مخالف این طرح معتقد بودند افزایش ظرفیت دانشگاه ها برای جذب دانشجویان مناطع محروم مشکلاتی را برای دانشگاه ها ایجاد می کند. علاوه بر این ممنوعیت امکان اشتغال پزشکان مناطق محروم در مناطق توسعه یافته مانع رشد و شکوفایی دانش آموزان مناطق محروم خواهد شد. ولی نمایندگان موافق این طرح که از نمایندگان مناطق محروم بودند این طرح را در راستای حل مشکلات مناطق محروم برای دسترسی به خدمات پزشکی می دانستند.

دو فوریت این طرح روز یکشنبه به تصویب رسیده بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۸ رای موافق، ۱۹ رای مخالف، ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس کلیات این طرح را به تصویب رساندند.  در صورت تصویب نهایی این طرح وزارت بهداشت و درمان موظف است تا ۳۰ درصد بر اساس تبصره یک این طرح تعهد اخذ شده از مشمولین این بند برای خدمت در مناطق مورد تعهد سه برابر مدت تحصیل است و قابل خرید و جابجایی نمی باشد.  بر اساس تبصره دو این ماده نیز مقرر شد ارائه مدرک فارغ التحصیلی مشمولین مذکور بعد از اتمام تعهد مورد نظر مجاز باشد و نام بردگان درزمان تعهد مجاز به فعالیت پزشکی در سایر نقاط کشور نمی باشند. طبق تبصره سه این ماده نیز تحصیل این مشمولان در دانشگاه های استان مربوطه در اولویت می باشد. همچنین بر اساس تبصره چهار این ماده ادامه تحصیل در مقاطع آموزشی بالاتر پس از طی حداقل نیمی از مدت زمان تعهد مشمولین این بند امکان پذیر می باشد.علاوه بر این بر اساس تبصره ۵ مقرر شد کلیه قوانین و مقررات مربوط به نقل و انتقالات پس از فارغ التحصیلی درمورد مشمولان این بند قابل اجرا نباشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *