سیستم ایمنی بدن را با استفاده از چه راهکارهایی تقویت کنیم؟

سیستم ایمنی بدن را با استفاده از چه راهکارهایی تقویت کنیم؟

سیستم ایمنی بدن از فاکتورهای مهم در سلامتی هر فردی محسوب می‌شود. تأثیر عملکرد درست این سیستم و تقویت آن در عملکرد سایر دستگاه‌های بدن بسیار اهمیت دارد. بر همین اساس برای داشتن یک سیستم قوی لازم است، تغذیه درست و فعالیت‌های سالم و منظم داشته باشیم. همچنین در این دوره که با بیماری‌های مختلف روبه‌رو هستیم. ضروری است که با رعایت دستورهای تقویتی برای این سیستم، عملکرد ایمنی آن را در سطح بالایی افزایش بدهیم. این سیستم همانند یک منبع عمل می‌کند. با تقویت آن می‌توان در مواقعی که دچار بیماری شده‌ایم. آسیب و ضعف کمتری را در طول مداوا و دوره بیماری تجربه کنیم. همان‌طور که گفته شد یکی از راه‌های تقویت این سیستم در بدن، تغذیه است. برای بدنی سالم لازم است که تغذیه‌ای درست نیز داشته باشیم. مواد غذایی که دارای ویتامین و مواد مغذی هستند را در وعده‌های غذایی خود قرار دهیم.

دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن

دستگاه گوارش بیش از ۷۰ درصد از سیستم ایمنی ما را تشکیل می‌دهد. دستگاه گوارش شامل باکتری‌هایی مفید در روده یا به‌عبارتی‌دیگر، پروبیوتیک‌ است. پروبیوتیک‌ها نقش مؤثری را در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند. یکی از این موارد، مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها است. لازمه فعالیت و عملکرد این باکتری‌های در دستگاه گوارش، تغذیه است. بنابراین اگر دوست دارید که این باکتری‌های مفید درست به فعالیت بپردازند، ضروری است که غذایی سالم و کامل مصرف کنید. یعنی استفاده از مواد غذایی که سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند.

در مقابل از مصرف بیش‌ازاندازه غذا و مواد خوراکی چرب و قندی خودداری کنید. به عبارتی ساده هر چه برنامه و وعده‌های غذایی سالم‌تری را مصرف کنید. به تقویت این باکتری‌های مفید و درنتیجه تقویت سیستم ایمنی خودتان کمک کرده‌اید. به همین دلیل می‌توانید در هنگام بیماری خوشحال باشید که دوره بیماری کوتاه‌تری را نسبت به سایر افراد اطرافتان سپری خواهید کرد. برخی از بهترین غذاهای حاوی مواد غنی‌شده برای سلامت دستگاه گوارش، عبارت‌اند از:

  • سبزی‌ها

مارچوبه، سیر، کنگر فرنگی، تره‌فرنگی، پیاز

  • کربوهیدرات‌ها

جو، لوبیا، چاودار، گندم، سیب‌زمینی، سیب‌زمینی شیرین

  • میوه‌ها

سیب، موز، انواع توت، مرکبات، کیوی

  • چربی‌ها

دانه‌ی چیا و دانه‌ی کتان

در ادامه توصیه می‌شود برای حفظ سلامتی و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن با موادی که دارای مقدار زیادی پروبیوتیک هستند آشنا شوید. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

  • لبنیات

ماست، پنیر و کفیر با باکتری‌های فعال و زنده

  • سبزی‌های تخمیر شده

ترشی، کلم ترش، کیمچی

  • سویا تخمیر شده

میسو، تمپه، سس سویا و کامبوچا

همیشه به خاطر داشته باشید که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

مواد غذایی و سیستم ایمنی بدن

برخی از موادی که برای تقویت دستگاه گوارش مفید هستند را مرور کردیم. در این بخش از مقاله، به‌طورکلی مواد غذایی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند را معرفی می‌کنیم. ازاین‌رو می‌توانید برنامه غذایی خود را بر این اساس و با توجه به نظر پزشک موردنظرتان اصلاح کنید. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند. بنابراین بهتر است با دقت مطالعه کنید.

هندوانه

هندوانه رسیده دارای مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی و گلوتاتیون است. این ماده غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. گلوتاتیون در قسمت قرمز هندوانه و نزدیک به پوست آن قرار دارد.

استفاده از کلم

این ماده غذایی از منابع تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و حاوی گلوتامین است. کلم امروزه تقریباً در تمام فصول یافت می‌شود. به غذاهای خود کلم اضافه کنید و یا مقداری از آن را به‌صورت سالاد مصرف کنید. نوع کلم مهم نیست (کلم قرمز، سفید و یا چینی) هرکدام که بیشتر دوست دارید را مصرف کنید.

مصرف بادام به‌صورت روزانه

یک‌مشت بادام می‌تواند سیستم ایمنی بدن را از آسیب‌های استرس اکسیداتیو محفوظ نگه دارد. یک‌چهارم فنجان بادام نیمی از نیاز بدن به ویتامین E را تأمین و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند. همچنین بادام دارای ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین B است که خاصیت ضد استرس دارد.

مصرف میوه و گریپ‌فروت

گریپ‌فروت دارای مقادیر قابل‌توجهی ویتامین C است. گریپ‌فروت حاوی فلاونوئید نیز هست. یک ماده شیمیایی طبیعی که به فعال‌سازی سیستم ایمنی کمک می‌کند. اگر از گریپ‌فروت خوشتان نمی‌آید، پرتقال و نارنگی را جایگزین قرار دهید و حتماً امتحان کنید. همچنین مصرف آب سیب و لیموشیرین و پرهیز از مصرف آب‌میوه‌های ترش یکی دیگر از توصیه‌های مفید برای تسریع روند بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

جوانه گندم

جوانه گندم بخشی از دانه‌ی گندم است که گندم از آن تغذیه می‌کند. به همین دلیل این قسمت سرشار از مواد مغذی همچون روی، آنتی‌اکسیدان، ویتامین B، دیگر ویتامین و املاح معدنی است. جوانه‌ی گندم ترکیبی از فیبر، پروتئین و چربی‌های مفید است که می‌توان آرد آن را جایگزین بخشی از آرد در پخت غذا نمود. این ماده غذایی به‌شدت به سلامتی پوست و زیبایی نیز کمک می‌کند. در مصرف آن به روش‌های مختلف تردید نکنید.

مصرف ماست کم‌چرب

روزانه یک فنجان ماست چکیده می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. ماست کم‌چرب میزان کلسیم بیشتری نیز به بدن می‌رساند. می‌توانید ماست کم‌چرب غنی‌شده با ویتامین D استفاده کنید.

سیر

سیر دارای چندین نوع آنتی‌اکسیدان است که با مهاجمان به سیستم ایمنی مبارزه می‌کند. این ماده‌ی تند دارای خواص ضد سرطانی است. نکته‌ای که در ارتباط با مصرف سیر وجود دارد این است که برای استفاده از سیر در غذاها ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قبل از پخت سیر را پوست بکنید. بعد سیر را خردکنید. این مسئله کمک می‌کند تا در زمان پخت، آنزیم‌های کمک‌کننده به سیستم ایمنی بدن در سیر، فعال شود.

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی هم مانند هویج دارای آنتی‌اکسیدان بتا کاروتن است که با رادیکال‌های آزاد آسیب‌زننده به بدن مبارزه می‌کند. سیب‌زمینی شیرین دارای ویتامین A نیز هست که باعث تأخیر در پیری و جلوگیری از انواع سرطان می‌شود. به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود از مصرف این غذا پرهیز شود و یا حداقل در صورت امکان کمتر مصرف شوند:

  • غذاهای ترش
  • غذا و مواد خوراکی شور
  • غذاهای سرخ‌کردنی
  • فست فودها و غذاهای آماده

همچنین خوب است از غذاهایی مانند سوپ و آش حتماً استفاده شود. به‌خصوص در فصل‌های سرد، این موارد گزینه بسیار مناسبی هستند.

ورزش و سلامتی بدن

برای تقویت سیستم ایمنی، راهکار دیگری وجود دارد. توصیه می‌شود که مرتب ورزش کنید. ورزش کردن تأثیری فراتر از تناسب‌اندام دارد. ورزش مرتب و تغذیه سالم مهم‌ترین عوامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی هستند. تحقیقات بسیاری نشان داده است که افراد یکجانشین نسبت به افراد فعال، بیشتر در خطر سرماخوردگی، آنفولانزا، انواع عفونت‌ها و همچنین ویروس کرونا هستند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر می‌خواهید دیرتر مبتلابه بیماری و تضعیف سیستم ایمنی بدن شوید، از همین امروز ورزش را شروع کنید.

استراحت و خواب کافی زمینه‌ای برای سلامتی

مورد دیگری که به تقویت سیستم بدن شما و سلامتی‌تان مرتبط است. استراحت و خواب کافی است. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند در طول شبانه‌روز حتماً به‌اندازه کافی بخوابید. هنگامی‌که خواب کافی نداشته باشید. بدن دارای سطحی بسیار پایین از انرژی خواهد بود. درنتیجه نشاط و سرحال و بودن در بدن از بین می‌رود و بدن به‌مرورزمان و با تکرار این روند ضعیف خواهد شد. بنابراین باید این را بدانید که اگر درست و به‌اندازه کافی نخوابید، سلامتتان جسمانی و ذهنی شما به خطر می‌افتد. این مسئله حتی در مطالعات گسترده‌ای که در این زمینه انجام‌گرفته، قابل‌مشاهده است. نتایج این مطالعات حاکی از آن است که بین کمبود خواب و بیماری و ضعف در سیستم ایمنی رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت، تنها زمانی که به خواب عمیق می‌روید، ارگان‌های مختلف بدن فرصت دارند که خود را بازسازی و تنظیم کنند.

بهداشت و سلامت جسمی

نکات بهداشتی را رعایت کنید. چراکه فاکتوری مهم در سلامت سیستم ایمنی بدن ما به شمار می‌رود. به‌عنوان‌مثال، شستن دست‌ها یکی از راه‌های فوق‌العاده مؤثر برای جلوگیری از بیماری است. این عمل را بهتر است قبل از مصرف هر وعده غذایی رعایت کنید. دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

انجام آزمایش‌های checkup

راهکار دیگری که برای تقویت سیستم بدن می‌توانید انجام دهید. بهتر است انجام این آزمایش در مدت‌زمان معین و دوره‌های مشخص انجام بگیرد. با انجام آزماش checkup می‌توانید از سلامت خود باخبر شود. این آزمایش کمک می‌کند تتا کاملاً از وضعیت جسمانی خود آگاه شوید. بدانید چه ماده غذایی را بیشتر و یا کمتر باید مصرف کنید. همچنین چه نوع فعالیت‌هایی مناسب سلامت جسمانی شما است. این موارد را می‌توانید از طریق مراجعه به یک پزشک حاذق به دست آورید. توصیه می‌شود بر اساس سن، سوابق خانوادگی و یا نشانه‌های بیماری برنامه‌ی چکاپ خود را تنظیم کنید.

استرس و سیستم ایمنی بدن

برای داشتن جسمی سالم، ضروری است که استرس خود را کم کنید. استرس، تأثیر به سزایی در سلامت ذهنی و پایین آمدن قدرت سیستم ایمنی بدن هر فرد، دارد. همچنین از عوارض استرس بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضطراب
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات قلبی
  • اختلال در تمرکز و حافظه

به‌طور خلاصه می‌توان گفت استرس در تعداد گلبول‌های سفید و دیگر عوامل مؤثر در قدرت سیستم ایمنی دخیل است. سعی کنید در طول روز، زمانی را به خود اختصاص دهید. به کارهای موردعلاقه خود بپردازید. این کار می‌تواند خواندن کتاب، پیاده‌روی و یا نوشیدن یک فنجان چای باشد. برای کمک به کاهش استرس می‌توانید فعالیت‌های دیگری را به برنامه روزانه خود اضافه کنید که باعث آرامش ذهنتان می‌شوند. به‌عنوان‌مثال:

  • مدیتیشن
  • پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت
  • یوگا
  • تنفس عمیق

نتیجه‌گیری

امیدواریم بامطالعه این مقاله اطلاعات خوبی در جهت حفظ سلامتی و بالا بردن سطح ایمنی بدنتان، به دست آورده باشید. خوب است در عصر سرعت و ارتباطات اندکی بیشتر به سلامت جسمانی و ذهنی خود بپردازیم. یادتان باشد داشتن بدنی سالم، قدمی محکم در جهت رسیدن به اهدافمان خواهد بود. بنابراین در تقویت سیستم ایمنی بدن خود کوشا باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *