کاربرد فالکون در کشت جنین چیست؟

کاربرد فالکون در کشت جنین یکی از هزاران کاربردهای این وسیله در آزمایشگاه‌های مختلف است. با توجه به گسترش و پیشرفت علم و توانایی پزشکان در زمینه کشت جنین و باروری همواره استفاده و کاربرد فالکون در کشت جنین رو به افزایش است. علاوه بر کشت جنین، فالکون کاربردهای گسترده‌ دیگری نیز دارد. از فالکون‌ها در باکتری شناسی، انعقاد و RIA نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثرا از لوله فالکون ته مخروطی در آزمایشگاه‌های مختلف جهت نگهداری نمونه در سانترفیوژ در دور بالا استفاده می‌شود. جنس این لوله که برای کشت جنین استفاده می‌شود از پلی پروپیلن شفاف است. این وسیله در برابر اسیدها و مواد شیمیایی مختلف مقاوم است.

کشت جنین

بارور ساختن تخمک در آزمایشگاه یا همان کشت جنین یکی از روش‌هایی است که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته و در اکثر آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود. کاربرد فالکون در کشت جنین بسیار گسترده‌ا است. برای اولین بار این روش در سال ۱۹۷۸ انجام شد. لقاح تخمک و اسپرم در آزمایشگاه آی وی اف صورت می‌گیرد. پس از کشت، جنین را تا مرحله مشخص و معینی در آزمایشگاه پرورش داده و سپس جنین را از طریق سرویکس به رحم انتقال می‌دهند. کشت جنین به دلایل مختلفی از جمله اختلال شدید درلوله‌ای مانند هیدروسالپنکس، انسداد لوله‌ها و چسبندگی‌های شدید لگنی، نازایی توجیه نشده، آندومتریوز، اختلالات تخمک گذاری، کاهش رزرو تخمدانی و نازایی در ارتباط با سن و … است.

مراحل کشت جنین با استفاده از فالکون

مراحل کشت جنین با استفاده از فالکون در آزمایشگاه‌ها نیازمند دقت و تجربه زیادی است. لازم است در زمان کشت از لوله فالکون مناسبی استفاده شود. در واقع کاربرد لوله فالکون در کشت جنین در تمام مراحل وجود دارد. مراحل این کشت به شرح زیر است:

  1. مرحله تحریک تخمدان‌ها

پیش از انجام لقاح و کاشت خارج از رحم با استفاده از فالکون برای به دست آوردن تخمک، برای خانم‌ها داروهای القای تخمک‌گذاری تجویز می‌شود. در این مرحله وضعیت فولیکول‌های تخمدان و رحم را با استفاده از سونوگرافی و آزمایش خون بررسی می‌کنند.

  1. مرحله جمع آوری تخمک

پس از اینکه تخمدان‌ها به صورت مناسب تحریک شدند و تزریق داروی محرک تخمک گذاری حدود ۳۶ ساعت بعد زمان درسست و مناسبی جهت استخراج تخمک‌ها است. در این مرحله سوزن مخصو را از واژن و بعد محوطه لگن گذرانده و به تخمدان‌ها می‌رسانند با توجه به این که این کار تحت کنترل سونوگرافی واژینال صورت می‌گیرد. در این مرحله به جهت کاهش درد و از بین بردن آن اقدام به تزریق مسکن می‌کنند. بعد از استخراج آن‌ها را از نظر میزان بلوغ بررسی می‌کنند و بر اساس آن تخمک‌ها را در مدت زمان مشخص و لازم در محیط آزمایشگاه نگه می‌دارند.

  1. مرحله جمع آوری اسپرم

یکی دیگر از مراحل کشت جنین با استفاده از فالکون مرحله جمع آوری اسپرم است. در همان روز استخراج تخمک‌ها، نمونه اسپرم باید در یک ظرف پلاستیکی و استریل آماده باشد. اصولا نمونه اسپرم را دو بار در آزمایشگاه شستشو می‌دهند و به این ترتیب کیفیت اسپرم را بهبود می‌بخشند و معمولا از اسپرم‌های متحرک‌تر برای لقاح استفاده می‌کنند.

  1. مرحله لقاح و کشت جنین

در این مرحله با استفاده از فالکون‌ها به منظور انجام لقاح، اسپرم‌هایی که نسبت به سایر اسپرم‌ها کیفیت بهتری داشتند را به تخمک اضافه می‌کنند. اساسا به ازای هر یک تخمک از صد هزاران اسپرم استفاده می‌گردد. حدودا پس از گذشت ۱۲ تا ۱۸ ساعت پس از انجام لقاح تخمک‌ها را ارزیابی می‌نمایند و در نهایت از باروری و وضعیت مناسب آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند.

  1. مرحله انتقال جنین

کاربرد فالکون در کشت جنین در این مرحله نیز باعث آسان‌تر شدن فعالیت‌ها می‌شود. حدود ۲ تا ۵ روز بعد از استخراج تخمک‌ها، در واقع بعد از اینکه جنین مراحل رشد را پشت سر گذاشت، آن را ه وسیله یک ابزار آزمایشگاهی از طریق گردن رحم وارد رحم می‌کنند. این مرحله بدون درد و بسیار سریع است. سپس بعد از گذشت دو هفته از انتقال جنین تست خون بارداری انجام می‌شود. اگر جواب آزمایش خون مثبت باشد بعد از گذشت دو تا سه هفته باید یک سرس آزمایشکات و سونوگرافی‌های معتدد جهت بررسی جنین و تحت کنترل گرفتن دوران حاملگی انجام می‌شود.

ساختار فالکون‌ها

کاربرد فالکون‌ در کشت جنین باعث شده که این وسیله یکی از ابزارهای مهم آزمایشگاه‌ها معرفی شود. لوله فالکون از پلی پیلن نیمه شفاف یا پلی استایرن شفاف ساخته شده است. در رابطه با مقاومت فالکون‌ها لازم به ذکر است که این وسیله در برابر الکل‌ها و حلال‌های آلی ملایم مقاومت مطلوب و بالایی دارند. تفاوت میان پلی پروپیلن و پلی استایرن تنها در شفاف نبودن پلی پروپیلن و مقاومت بالای آن در زمان سانتریفیوژ تا ۳۰۰۰ گرم است. همچنین این جسن فالکون رایج‌ترین اسیدها و حلال‌ها را در دمای اتاق می‌پذیرند و این توانایی را دارند که در دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد استرلیزه شوند.

لوله‌های فالکون پلی استایرن شفاف هستندو سرعت سانتریفیوژ شدن آن‌ها باعث می‌گردد که تا۱۴۰۰ گرم را تحمل نمایند. این جنس از فالکون محلول‌های آبی، پایه‌های خفیف همچنین اسیدهای ضعیف را متحمل می‌شوند، اما نمی‌توانند حلال‌های آلی را تحمل نمایند.

 خرید انواع فالکون آزمایشگاهی

خرید فالکون یا لوله سانتریفیوژ نمونه‌ای از لوله آزمایشگاهی است که جهت ذخیره سازی نمونه‌های مایع با حجم‌های بالای ۵۰ میلی لیتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله‌های فالکون با حجم‌های مختلف معمولا ۱۵ میلی لیتر و ۵۰ میلی لیتر ساخته می‌شوند و دارای در پیچ دار می‌باشند. کاربرد فالکون در کشت جنین یکی از اصلی‌ترین کاربردهایی است که از این وسیله در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتهای مخروطی این لوله‌ها یکی از مهم‌ترین مزایایی است که این وسیله دارد. این امر باعث می‌شود هنگامی که تنها یک مقدار بسیار کم از مایع در لوله می‌ماند. این لوله‌ها باید در رک‌های مخصوص قرار بگیرند. فالکون‌ها دارای درجه بندی هستند بنابراین به راحتی می‌توان حجم درون فالکون را به راحتی تخمین زد.

نتیجه گیری

کاربرد فالکون در کشت جنین بسیار گسترده است. کشت جنین خارج از رحم و در محیط آزمایشگاه یکی از روش‌های بارداری و باروری تخمک‌ها است. این روش سال‌ها پیش در یکی آزمایشگاهای مجهز برای اولین بار انجام شده، یکی از اصلی‌ترین لوازمی که جهت انجام این عمل نیاز است لوله فالکون یا سانتریفیوژ نام دارد. فالکون در حجم‌ها و اندازه‌های مختلفی در بازارها موجود است. از آن جهت که این وسیله کاربرد گسترده‌ای در آزمایشگاه‌ها دارد. همواره مسئولان آزمایشگاه به دنبال خرید فالکون‌های باکیفیت و با قیمت مناسب هستند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *