انواع شیکر آزمایشگاهی

انواع شیکر آزمایشگاهی

انواع شیکر آزمایشگاهی یکی از هزاران تجهیزات  و ارکان مهم آزمایشگاهی است. این دستگاه برای مخلوط کردن مایعات استفاده می‌شود. در واقع می‌توان آن را یک کاتالیزور حرفه‌ای یا یک سرعت دهنده در تحریک واکنش‌ها در سطوح مولکولی مواد معرفی نمود. این دستگاه از پرکاربردترین لوازم آزمایشگاهی است از این وسیله در آزمایشگاه جهت تشخیص، اندازه گیری و … استفاده می‌شود.

شیکر آزمایشگاهی چیست؟

یکی از وسیله‌های موجود در آزمایشگاه‌های زیست شناسی انواع شیکر آزمایشگاهی است. این وسیله جهت مخلوط نمودن و بهم زدن نمونه‌های مایع و محلول‌های موجود در آزمایشگاه است. این وسیله آزمایشگاهی مهم براساس نوع چرخش و اندازه صفحه‌ای که دارند دارای انواع گسترده‌ای هستند.

معرفی انواع شیکر آزمایشگاهی

از پر مصرف‌ترین ابزارهای موجود در آزمایشگاه‌های زیست شناسی و سایر آزمایشگاه‌ها این وسیله است. این وسیله دارای تنوع بسیار گسترده‌ای است که در ادامه در رابطه با انواع مختلف آن‌ها و کارکردهای متنوعی که دارند بیشتر توضیح خواهیم داد:

  1. شیکر آزمایشگاهی ورتکس

به این شیکر میکسر لوله نیز می‌گویند، از این میکسر جهت مخلوط نمودن انواع نمونه‌های داخل ویال‌های کوچک استفاده می‌گردد. جک گرافت و هارولد گرافت اولین مخترع‌های شیکر آزمایشگاهی ورتکس بودند. نحوه کار و عملکرد این وسیله مخلوط نمودن ویال‌های کوچک با استفاده از صفحه‌ای که به کمک یک موتور الکتریکی به حالت دایره‌ای شروع به تکان خوردن می‌کند و باعث میکس شدن مایع درون ویال می‌شوند.

  1. شیکر خورشیدی یا روتوشیکر

یکی دیگر از انواع شیکر آزمایشگاهی، شیکر روتوشیکر یا همان شیکر خورشیدی است. با توجه به قابلیت و توانایی چرخش صفحه با زاویه‌های متفاوت نسبت به خط افق یکی از پر مصرف‌ترین و محبوب‌ترین شیکرهای آزمایشگاهی محسوب می‌شود. سرعت و زاویه چرخش این وسیله نیز مانند سایر شیکرهای آزمایشگاهی قابل تنظیم است. نوع خورشیدی این شیکر بیشترین کاربرد را در بخش هماتولوژی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی جهت انجام تست‌های مربوطه دارد. نوع صفحه‌ای این محصول نیز در سایر بخش‌های آزمایشگاه قابل استفاده است.

  1. شیکر آژمایشگاهی انکوباتور

این شیکر تحت عنوان شیکر گرمایی نیز شناخته می‌شود. می‌توان این شیکر را یک دستگاه با دو کارایی مهم معرفی نمود. شیکر گرمایی بخاط داشتن لرزش و ایجاد گرمای مناسب و قابل کنترل اکسیژن و انرژی مورد نیاز برای تکثیر و رشد نمونه را به صورت یکسان در محیط پخش می‌نماید و به همین دلیل یکی از لوازم پر مصرف و پرکاربرد در آزمایشگاه‌های میکروبی و سلولی است.

  1. شیکر صفحه‌ای

از انواع شیکر آزمایشگاهی می‌توان شیکر آژمایشگاهی صفحه‌ای را نیز معرفی نمود. این شیکر دارای چرخش صفحه افقی است. این نوع شیکر در ابعاد مختلفی وجود دارد. جهت استفاده از این شیکر باید نمونه مورد نظر را در ارلن مایر، شیشه و یا ویال ریخته شود سپس سرعت و زمان حرکت صفحه تنظیم گردد و به صورت رفت و برگشتی شروع به مخلوط کردن نمونه نماید.

  1. شیکر آژمایشگاهی اوربیتالی

از شیکر‌های دیگری که در آژمایشگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به شیکر اوربیتالی اشاره نمود. این شیکر بهترین مورد جهت استفاده در محیط‌های کشت مختلف و آزمایشگاه‌های میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع شیکر به دلیل اندازه صفحه، قطر دوران و تولید گرما همچنین سرعت چرخش گزینه مناسبی جهت استفاده در محیط کشت است. از سایر مزیت‌های این نوع شیکر می‌توان به داشتن گیره نگه‌دارند و توانایی جهت عدم لرزش به هنگام چرخش دایره‌ای صفحه اشاره نمود.

خرید شیکر آزمایشگاهی

خرید انواع شیکر آزمایشگاهی جهت تکمیل لوازم آزمایشگاهی از جمله مهم‌ترین خریدها محسوب می‌شود. پیش از خرید شیکر مورد نظر ابتدا باید در رابطه با انواع آن تحقیقات لازم را انجام داده و سپس اقدام به خرید نمایید. پیش از تهیه این وسیله باید در مورد نیاز خود و فعالیتی که برای انجام آن به شیکر نیاز دارید همه اطلاعات را به دست بیاورید و در نهایت با توجه به نیاز خود اقدام به خرید یا تهیه این محصول کنید. قیمت انواع این وسیله آزمایشگاهی نیز با توجه به توانایی و ویژگی‌هایی که دارند متنوع است.

نتیجه گیری

انواع شیکر آزمایشگاهی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. در واقع هر کدام از شیکرهایی که نام بردیم ویژگی‌های خاصی دارند که مناسب انجام آزمایش‌های خاصی هستند. شیکرهای آژمایشگاهی هر کدام دارای وزن و اندازه‌های متفاوتی هستند که در زمان خرید حتی به این نکته نیز باید توجه نمود. یکی از راه‌های تهیه یا دسترسی به شیکر آزمایشگاهی تهیه آن از سایت علوم پزشکی است. پس از تماس با این مجموعه کارشناسان شما را در رابطه با توانایی‌های هر کدام از شیکرهای آزمایشگاهی راهنمایی می‌کنند تا شما خرید خوبی را تجربه نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *