کاربرد انواع فلاسک آزمایشگاهی

کاربرد انواع فلاسک آزمایشگاهی

انواع فلاسک آزمایشگاهی یکی از هزاران لوازم و ابزار پر کاربرد در اکثر آزمایشگاه‌ها است. این وسیله یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین لوازم مورد نیاز هر آزمایشگاهی محسوب می‌شود. شناخت انواع مختلف فلاسک آزمایشگاهی و آگاهی از کاربرد هر کدام باعث می‌شود تا در زمان نیاز از فلاسک مناسبی استفاده شود. در ادامه توضیحات گسترده‌تری در رابطه با فلاسک‌های آزمایشگاهی و کاربردهای مختلف‌ آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

فلاسک آزمایشگاهی چیست؟

انواع فلاسک آزمایشگاهی ظرف‌های شیشه‌ای گلیبی شکلی هستند که در دو جنس مختلف شیشه و پلاستیک در ابعاد مختلف تولید می‌شود. گردن فلاسک‌های آزمایشگاهی بسیار نازک است و معمولا کنار آن یک خط قرار دارد که حجم فلاسک را نشان می‌دهد. در واقع نشان می‌دهد که چه مقدار از حجم فلاسک پر شده است.

معرفی انواع فلاسک ازمایشگاهی

فلاسک‌های آزمایشگاهی دارای تنوع بسیاری هستند. در ادامه در رابطه با انواع مختلف این وسیله آزمایشگاهی مهم توضیحات گسترده‌تری داده خواهد شد. هر کدام از فلاسک‌های آزمایشگاهی مختلف برای مصارف خاصی استفاده می‌شود.

·         فلاسک ته صاف

از انواع فلاسک آزمایشگاهی می‌توان به فلاسک ته صاف اشاره نمود. جنس این نوع فلاسک از شیشه شفاف است که جهت حرارت دادن ه انواع مایعات در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. حتما اید در زمان قرار دادن فلاسک ته صاف روی شعله از یک توری نسوز استفاده شود. بر خلاف فلاسک‌های ته گرد و تقطیر، به علت صاف بودن کف فلاسک اگر روی شعله مستقیم قرار بگیرد به دلیل متمرکز شدن حرارت شعله در یک نقطه ترک برداشته و می‌شکند. این فلاسک‌ها توانایی مقاومت در برابر فشار زیاد و اختلاف‌های دمایی را ندارند. این فلاسک‌ها در مقایسه ا سایر فلاسک‌ها از شیشه‌های ظریف و ضعیف‌تری ساخته شده‌اند. از مززایای مهم این نوع فلاسک می‌توان به قرارگیری راحت آن روی سطوح اشاره نمود. از این وسیله اغلب برای گرم کردن و جوشاندن مایعات استفاده میشود.

·         فلاسک ته گرد

فلاسک ته گرد یکی دیگر از فلاسک‌های مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها است. از این نوع فلاسک نیز اغلب جهت جوشاندن مایعات استفاده می‌گردد. جهت استفاده از فلاسک شیشه‌ای ته گرد، باید آن را روی شعله نگه داشت و به جهت اینکه ته آن گرد است، امکان قرار این فلاسک روی سطوح وجود ندارد. با توجه به ته گرد بودن این وسیله باید از روش‌های متنوع دیگری مانند به کار گیری، گیره‌های مختلف برای نگهداری آن استفاده نمود.

از مزایای این فلاسک می‌توان گفت که به دلیل داشتن ته گرد حرارت به صورت یکنواخت به مایع درون ظرف منتقل می‌شود. نکتخ جالب این است که گرد بودن این ظرف آزمایشگاهی باعث می‌شود که مقاومت ظرف در برابر شکستن افزایش پیدا نماید. این فلاسک حتی در برابر خلا نیز مقاومت خاصی دارد. بالن ته گرد همواره برای تقطیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

·         فلاسک ژوژه

فلاسک ژوژه از انواع فلاسک‌های آزمایشگاه پر کاربرد است. از این نوع فلاسک جهت ساخت و تولید محلول‌ها با غلظت معین است. از کاربردهای دیگر این فلاسک می‌توان به نگهداری یک حجم دقیق و معین در درجه حرارت یکنواخت اشاره نمود. این نوع فلاسک حدودا گلابی شکل است؛ اما کف آن بر خلاف شکل کلی گلابی صاف است. این فلاسک از جنس شیشه و پلاستیک در رنگ‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. این نوع فلاسک دارای گردن بلندی است که روی آن عددهایی نوشته شده است. این نوع فلاسک دقت بالایی دارند. فلاسک ژوژه شیشه‌ای اکثرا بدون رنگ هستند و در دو جنس شفاف و کهربایی رنگ در ازار موجود است. از رنگ کهربایی این نوع فلاسک بیشتر برای ترکیبات حساس به نور مانند نیترات نقره یا ویتامین a استفاده می‌شود. این بالن در مقایسه با بالن ساده یا همان ته صاف دارای گردنی باریک‌تر و بلندتر است.

·         فلاسک سر سمباده‌ای

از انواع فلاسک آزمایشگاهی می‌توان به فلاسک رداژدار اشاره نمود. از ویژگی‌های مهم این فلاسک می‌توان به امکان اتصال در جهت بسته آن اشاره کرد. سر سمباده‌ای این وسیله باعث شده است تا اتصال برای این فلاسک‌ها با توجه به استانداردهای مختلف اتصال نیز فراهم شود.

·         فلاسک قرع

این نوع فلاسک اغلب برای تقطیر استفاده می‌گردد که س از خارج شدن گازها از ماده گازهای خارج شده دوباره میعان شده و از لوله خروجی، خارج می‌گردد.

·         فلاسک تقطیر

کاربرد این فلاسک شبیه به فلاسک ته گرد است. این فلاسک دارای لوله کناری است. لوله جانبی این وسیله جهت روج مواد گازی طراحی شده است.

·         فلاسک چند دهانه

هر کدام از انواع فلاسک‌های آزمایشگاهی به ششکل‌های یک دهانه، دو،سه،چهار و … در بازار موجود هستند افراد باید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید محصول مورد نظر نمایند.

·         فلاسک کجلدال

این نوع فلاسک دارای گردنی بلند و دهانه سرسمباده‌ای است که برای اندازه گیری نیتروژنی که در مواد شیمیایی وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام این فلاسک از فرایند کجلدال که برای اندازه گیری هیدروژن موجود است گرفته شده است.

خرید انواع فلاسک آزمایشگاهی

خرید انواع فلاسک آزمایشگاهی در فروشگاه‌های مختلف به صورت حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است. فلاسک یکی از حساس‌ترین عناصر هر آزمایشگاهس است که علاوه بر لزوم وجود آن در آژمایشگاه الزام دیگری تحت عنوان داشتن کیفیت عالی نیز وجود دارد. با توجه به این نکته در زمان خرید باید از کیفیت محصول اطمینان کامل حاصل نمود و سپس اقدام به خرید نمود.

نتیجه گیری

انواع فلاسک آزمایشگاهی همواره یکی از اصلی‌ترین نیازها و خریدهای هر آزمایشگاهی است. این وسیله انواع مختلفی دارد که از لحاظ ظاهری و عملکردی با یکدیگر متفاوت هستند. هر کدام از فلاسک‌های آزمایشگاهی وظیفه انجام فعالیت خاصی در آزمایشگاه را بر عهده دارند. اگر نیاز به فلاسک آزمایشگاهی دارید تنها کافیست از طریق همین سایت اقدام به تهیه و خرید محصول مورد نظر خود کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *