علت پایین بودن متابولیسم بدن چیست؟‌ راه‌های پیشگیری از کاهش سوخت و ساز بدن

علت پایین بودن متابولیسم بدن چیست؟‌ راه‌های پیشگیری از کاهش سوخت و ساز بدن

علت پایین بودن متابولیسم بدن چیست؟‌ راه‌های پیشگیری از کاهش سوخت و ساز بدن

پایین بودن متابولیسم بدن چه عوارضی دارد؟

متابولیسم یک واکنش شیمیایی در بدن است که باعث حفظ وضعیت زندگی سلول‌‌ها می‌گردد. در واقع این متابولیسم است که سبب فعالیت بدن می‌شود. ممکن است بدن شما به هر دلیلی دچار کاهش سوخت و ساز بدن گردد. اما جای نگرانی نیست همیشه راهی برای افزایش متابولیسم وجود دارد. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت و آن را از تمام جهات بررسی خواهیم کرد تا شما به طور کامل با این عنوان آشنا شوید و جای هیچ سوالی برای شما باقی نماند.

اگر قرار باشد متابولیسم را تقسیم کنیم می‌توانیم آن را به دو دسته تقسیم نماییم. دسته اول، کاتابولیسم عنوان می‌گیرد. کاتابولیسم به معنای تجزیه مولکول‌ها برای بدست آوردن انرژی است. نام گروه دوم، آنابولیسم است. آنابولیسم همان سنتز تمام ترکیبات مورد نیاز سلول‌ها است.

عوامل تاثیر گذار در متابولیسم

بالا و پایین بودن متابولیسم بدن برای آن دسته از افرادی که قصد کاهش وزن را گرفته‌اند بسیار حیاتی است. اما اینکه بدن با چه سرعتی کالری بسوزاند به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از افراد به صورت ارثی سوخت و ساز بدنشان بالا است. مردان نسبت به زنان حتی در زمان استراحت نیز کالری بیشتری میسوزانند. بسیاری از افراد پس از ۴۰ سالگی دچار کاهش سوخت و ساز بدن می‌شوند. سن و ژنتیک دو عامل بسیار موثر در سوخت و ساز بدن هستند.

  • سن

سن یکی از عوامل موثر و مهم در متابولیسم بدن است. با بالا رفتن سن سرعت متابولیسم بدن پایین می‌آید و در نتیجه با سرعت کم‌تری وزن کم می‌کنید.

  • ژنتیک

طبیعتا همه ما افرادی را دیده‌ایم که پس از پرخوری‌های فراون باز هم اندام مناسبی دارند. گاهی این موارد به ژنتیک مربوط می‌شود. گاهی ژنتیک به نفع شما و گاهی نیز باب میتان نیست. دسته‌ای از افراد که در حالت اکتومورف‌ها قرار دارند، معمولا لاغر و استخوانی هستند و سخت وزن اضافه می‌کنند. این افراد اگر بخواهند عضله اضافه کنند نیز به زمان بسیاری نیازمند هستند.

متابولیسم بالا به نظر چیز بسیار خوبی است؛ اما برای کسانی که در تلاش برای اضافه وزن هستند می‌تواند عامل مشکل ساز بزرگی باشد.

دلایلی که باعث کاهش سوخت و ساز بدن می‌شوند

کسی دوست ندارد در مسیر کالری سوزی قرار بگیرد. برای اینکه این اتفاق نیوفتد حتما باید مواظب باشید تا کاری نکنید که به پایین بودن متابولیسم بدن‌تان کمک کند. در ادامه چند نکته که تاثیر منفی روی سوخت و ساز بدنتان دارد را عنوان خواهیم نمود.

  1. بسیار کم می‌خوابید

کمبود خواب باعث می‌شود انسولین بدن افزایش یابد، در نتیجه زمانی که قند خون بالا برود برای سطح هورمونی نیز مشکلاتی پیش خواهد آمد که این امر روی سوخت و ساز بدن تاثیر می‌گذارد. سطح کورتیزول بالا می‌رود که باعث ذخیره چربی می‌شود. آن دسته از هورمون‌هایی که باعث کاهش بافت عضلانی می‌شوند نیز افزایش می‌یابد. برای اینکه بدنتان به درستی کارهایش را انجام دهد بهتر است بین ۷ تا ۹ ساعت استراحت نمایید.

  1. صبحانه را نزدیک به وعده‌های غذایی دیگر می‌خورید

اکثر افراد به دلیل مشغله‌هایی که دارند صبح زود از خواب بیدار می‌شوند؛ اما باز هم زمان کافی برای صبحانه خوردن و رسیدگی به کارهای خود ندارند از همین رو یا صبحانه نمی‌خورند یا به یک چای بسنده می‌کنند. متاسفانه این امر موجب پایین آمدن متابولیسم بدن شما می‌شود. قبل از ناهار گرسنه می‌شوید و صبحانه‌ای می‌خورید که فاصله زمانی چندانی با وعده ناهار ندارد. برای اینکه دچار مشکل در سوخت و ساز بدن نشوید در کمتر از یک ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه میل کنید.

  1. استرس زیادی دارید

همه ما می‌دانیم که استرس چقدر برای بدن مضر است، یکی از تاثیرات منفی که دارد باعث پایین بودن متابولیسم بدن افراد می‌شود. تحقیقات نشان داده است که خانم‌هایی که در طی ۲۴ ساعت گذشته یک یا چند مورد استرس را پشت سر گذاشته‌اند ۱۰ کالری کمتر از آن‌هایی که استرس نداشته‌اند کمتر کالری سوزانده‌اند. استرس هورمون‌هایی که اشتها را افزایش می‌دهند تحریک می‌کنند، در نتیجه فرد را به غذاهای پرکالری و پرخوری تشویق می‌کند.

  1. استفاده از تخم مرغ برای صبحانه

بدن شما برای هضم پروتئین زمان بیشتری باید صرف نماید، به همین دلیل خوردن یک تخم مرغ از خوردن یک کاسه کربوهیدرات خیلی بهتر است. استفاده از تخم مرغ می‌تواند باعث تقویت سوخت و ساز بدنتان بشود. برای جذب، انتقال و … غذایی که خوردید بدن از کالری استفاده می‌کند. پروتئین برای گذراندن این پرسه از چربی . کربوهیدرات به انرژی بیشتری نیاز دارد. برنامه غذایی دارای پروتئین کمک زیادی به حفظ بافت عضلانی بدن می‌کند. پس برای اینکه دچار کاهش سوخت و ساز بدن نشوید از پروتئین استفاده نمایید.

  1. تماشای سریال‌های درام

بهتر است علاوه بر تماشای سریال‌هایی که مدام باید برای سرنوشت بازیگرانش اشک بریزید به سراغ فیلم‌های طنز و خنده دار نیز بروید. تحقیقات نشان داده است ۱۰ دقیقه خندیدن می‌تواند مقدار کالری سوزی ما را افزایش دهد.

  1. به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

علت پایین بودن متابولیسم بدن

پایین بودن متابولیسم بدن می‌تواند به علت استفاده کم از آب باشد. همانطور که می‌دانید زنده ماندن و فعالیت کردن همه سلول‌های بدن به آب بستگی دارند. پس اگر به بدن درست آب رسانی نشود سرعت سوخت و ساز کاهش می‌یابد.

  1. زیاد می‌نشینید

نشستن زیاد می‌تواند خطرات زیادی را برای بدن رقم بزند. اکثر ما بیشتر ساعات را به صورت نشسته هستیم. این نشستن‌ها به مرور باعث ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و دیگر مشکلات جسمی می‌شود. حتی اگر ورزش را فراموش نکرده باشید و مدام ورزش کنید، باز هم موقع نشستن سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد. بهتر است هر چند ساعت یک باز از جای خود بلند شوید و قدمی بزنید.

  1. خیلی سریع دمبل می‌زنید

اینکه شما سریع دمبل بزنید کمکی به افزایش سرعت سوخت و ساز بدن نمی‌کند، بلکه یکی از دلایل پایین بودن متابولیسم بدن کی‌تواند سریع دمبل زدن باشد. جالب است بدانید بالا و پایین کردن دمبل بیشتر از عمل لیفت باعث شکستن بافت غضلانی می‌شود. این اتفاق خوبی است زیرا بدن مجبور می‌شود برای ترمیم بافت آسیب دیده کالری تولید کند.

  1. رژیمتان را می‌شکنید

برخی از افراد به صورت ناگهانی اقدام به کاهش مقدار غذای خود می‌کنند تا ورزن کم کنند؛ اما با این کار نتیجه معکوس می‌گیرند. بدن در این شرایط حس می‌کند شما گرسنه هستید. بنابراین با پایین بودن سرعت سوخت و ساز سعی می‌کند کمبود را جبران نماید.

نتیجه‌گیری:

پایین بودن متابولیسم بدن باعث چاقی و بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. برخی از دلایلی که باعث کاهش سوخت و ساز بدن می‌شوند را عنوان نمودیم تا شما با در نظر گرفتن این عناوین از کاهش متابولیسم جلوگیری نمایید و سلامتی خود را حفظ نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *