اصلی‌ترین دلایل ریزش موی شدید چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

اصلی‌ترین دلایل ریزش موی شدید چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

اصلی‌ترین دلایل ریزش موی شدید چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

اصلی‌ترین دلایل ریزش موی شدید چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

ریزش موی شدید مشکل بزرگی تلقی نمی‌شود و همواره راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد. پیش از اینکه اقدام به درمان این مشکل نمایید باید علت ریزش مو را شناسایی کنید. توجه نمایید که ریز مو معمولی در طول روز طبیعی است. طبق  مطالعات انجام شده روزانه بین ۸۰ تا۱۰۰ تار مو از سر می‌ریزند. ریزش موها در طول روز کمک شایانی به چرخه و عملکرد پوست سر شما می‌کند زیرا پس از ریزش موهای قدیمی موهای جدیدی جای آن‌ها رشد می‌کند.

زمانی می‌توانید ادعا کنید که شما دچار مشکل ریزش مو هستید که تعداد موهایی که در طول روز از دست می‌دهید بیشتر از حد طبیعی باشد. در صورت غیر طبیعی بودن ریزش مو تراکم مو از دست می‌رود و فرد نگران و مضطرب می‌شود. ریزش مو می‌تواند به دلایل بسیار ساده و موقت همچنین به دلایل پیچیده و عجیب باشد.

دلایل اصلی ریزش موی شدید

همانطور که ابتدا عنوان کردیم ریز مو می‌تواند دلایل ساده و پیچیده‌ای داشته باشد. در ادامه چند مورد از دلایل این مشکل عنوان خواهد شد:

·         مصرف الکل

یکی از دلایل ریز موی غیر طبیعی استفاده از مواد مخدر و الکل است. الکل همواره یک ماده سمی برای بدن است زیرا بدن را دچار مشکلات گوارشی و کبدی می‌کند همچنین مانع رسیدن مواد مغذی به ریشه مو می‌شود. موهایی که تغذیه نامناسبی داشته باشند به مرور دچار شستگی، ضعف و ریزش خواهند شد.

الکل در بسیاری از موارد احساس سیری کاذب را به فرد منتقل می‌کند و به همین دلیل الکل مانع جذب مواد مغذی در بدن می‌شود. این مشکل تنها با کنار گذاشتن مشروبات الکلی قابل حل خواهد بود.

·         آسیب‌های جسمی

عوامل معمولی مثل سرماخوردگی، تصادفات، جراحی و … می‌تواند ریزش مو را به همراه داشته باشد. موهای سر افراد دارای چرخه زندگی برنامه ریزی شده است: مرحله رشد، مرحله استراحت و مرحله ریختن. شرایط جسمی فرد می‌تواند به رشد طبیعی مو شوک وارد کند و با ایجاد اختلال شاهد از دست دادن موهای زیادی باشد.

خبر خوب برای درمان ریزش موی شدید که بر اثر این مشکل اتفاق افتاده است این است که کافیست تا زمان بهبودی نسبی یا کامل صبر نمایید تا به مرور زمان این مشکل حل شود.

·         استرس و افسردگی

 

امروزه زندگی بشر همراه با استرس و اضطراب است. این استرس علاوه بر مشکلاتی که روی بدن می‌گذارد، یکی از دلایل ریزش مو نیز محسوب می‌شود. افراد در زمان استرس شروع به ور رفتن با موهای خود و ماساژ سر می‌کنند که این کار در مرور زمان باعث ریزش غیر طبیعی مو می‌شود. افراد زمانی که استرس دارند اغلب دچار شوک می‌شوند. این شوک در عملکرد درست ارگانهای بدن اختلال به وجود می‌آورد و ریزش مو نیز یکی از این عوارض است. شما با مدیریت و کنترل استرس خود می‌توانید به آسانی ریزش مو را کنترل نمایید. برای این کار بهتر است همواره به دنیال کسب آرامش و انجام مدیتیشن باشید. اگر شما موفق یه کنترل استرس شوید می‌توانید شادابی و آرامش را به تمام اعضای بدن خود منتقل نمایید.

·         تاثیرات بارداری

بارداری یک شوک جسمی است که می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو نیز باشد. دلیل این امر تغییراتی است که در سطح هورمون‌ها به‌وجود می‌آید. ریزش موی مربوط به بارداری در زمان بارداری نیست بلکه پس از زایمان اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید که عوارض بارداری در هر فردی متفاوت است.

اگر بعد از زایمان دچار ریز موی شدید شدید خیالتان راحت باشد که بعد از گذشت چند ماه رشد موهای شما به حالت طبیعی باز می‌گردد. در زمان حاملگی و شیردهی به دلیل عوارضی که داروهای ضد ریزش مو دارند مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود. بهترین راه درمان و کنترل در این دوره داشتن یک رژیم غذایی مناسب است.

·         کم شدن آب بدن

همانطور که می‌دانید آب یکی از اصلی‌ترین و حیات بخش‌ترین عناصر موجود در بدن است. اکثر سیستم‌های بدن با استفاده از آب کارهای روزمره خود را انجام می‌دهند. کمبود آب یکی از دلایل ریزش مو است. مویی که از رطوبت کافی برخوردار نباشد رشد نمی‌کند. شکننده و ضعیف شدن موها و ریزش آن‌ها نیز تحت تاثیر کمبود آب در بدن است. سعی کنید همواره آب بنوشید و از میوه و سبزیجات نیز استفاده نمایید.

·         کمبود پروتئین

شما با خوردن گوشت و تخم مرغ مقدار زیادی پروتئین وارد بدن خود می‌کنید. طبق تحقیقات انجام شده شما اگر در رژیم غذایی خود از میزان پروتئین لازم استفاده نکنید و یک چرخه رژیم غذایی نادرست را پیش بگیرید چرخه رشد طبیعی مو دچار اختلال می‌شود و در نهایت شما ریزش موی غیر طبیعی را مشاهده خواهید کرد. این اتفاق حدود دو تا سه ماه پس از افت پروتئین در بدن رخ خواهد داد. اگر حاضر به خوردن گوشت و  تخم مرغ نیستید می‌توانید از گیاهان و حبوباتی استفاده کنید که نیاز شما را برطرف کنند.

·         بالا رفتن سن

گاهی ریزش مو به علت دارو یا رژیم غذایی نادرست نیست بلکه تنها بخاطر بالا رفتن سن است. ریزش مو در سنین ۵۰ تا ۶۰ سالگی امری طبیعی است.

·         اختلال تریکوتیلومانیا

همه ما افرادی را دیده‌ایم که همواره وسوسه کندن مو را دارند. این اختلال نیز یکی از دلایل ریزش موی شدید محسوب می‌شود. متخصصات پوست و مو می‌گویند افراد دچار این اختلال به صورت مداوم با موهای خود بازی می‌کنند و آن‌ها را از پوست سر بیرون می‌کشند. این اختلال می‌توامد به مرور مانع رشد موها و علت ریزش مو در حد غیر قابل کنترل باشد. این اختلال در زنان بیشتر از مردان به چشم می‌خورد و حدودا از سن ۱۷ سالگی نیز آغاز می‌شود. در این مورد می‌توان از داروهای ضد افسردگی تحت نظر پزشک استفاده نمود.

·         تغییرات هورمونی

نبود تعادل در سطح هورمون‌ها گاهی خود یکی از چندین علت ریزش مو به حساب می‌آید. سطح هورمون‌ها در بانوان به دلایل مختلفی همواره تغییر می‌کند. بارداری می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد علاوه بر این استفاده از داروهای ضد بارداری نیز می‌تواند باعث تلوژن افلوویوم شود. در این مورد در صورت داشتن سابقه خانوادگی احتمال ریختن موها بیشتر می‌شود. تغییرات هورمونی که در دوران یائسگی رخ می‌دهد ممکن است نتیجه مشابهی داشته باشد. در اثر تغییرات هورمونی گیرنده‌های هورمون مردانه در پوست سر فعال می‌شوند. در نتیجه فولیکول‌های مو کوچک می‌شود و شما شروع به از دست دادن موهای بیشتری می‌کنید.

·         آرایش نادرست موها

بی شک داشتن ظاهری آراسته در زیبایی فرد موثر است. همه افراد دوست دارند که مدل مو مناسب و خوبی داشته باشند. اما جالب است بدانید که یکی از دلایل ریزش موی شدید استایل بستن و آرایش مو است. بستن موها با استفاده از کس به صورت محکم، بافت‌هایی که با کشش مو همراه هستند و استفاده مکرر از مواد آرایشی مو و … از این موارد هستند. استفاده زیاد از اتوی مو یا سشوار نیز یکی از دلایل ریزش مو است.

بهتر است از انجام اینگونه کارها خودداری کنید. به صورت منظم از نرم کننده استفاده نمایید. پس از حمام اجازه دهید موهایتان در هوای آزاد خشک شود.

·         مصرف برخی از داروها

پس از مصرف برخی از داروها شما دچار ریزش موی غیرطبیعی می‌شوید. رقیق کننده خون و داروهای فشارخون از جمله داروهایی هستند که باعث ریزش موی شدید در افراد می‌شوند. داروهای دیگری نیز در ریز موی غیر طبیعی نقش دارند داروهایی مثل قرص‌های ضد افسردگی و … هستند.

·         سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز یکی از دلایلی ریزش موی شدید است. می‌توان علت این اتفاق را عدم تعادل در هورمون‌های جنسی مردانه و زنانه دانست. سطح هورمون‌های مردانه در این سندرم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کنند، علاوه بر سر که ریز مو را تجربه می‌کند در بدن بانوان ممکن است حتی رشد موهای زائد نیز افزایش پیدا کند. با استفاده از رژیم‌های غذایی خاص می‌توانید این نوع ریزش موی غیر طبیعی  را کاهش دهید.

·         تاثیرات مستقیم شیمی درمانی

داروهای مورد استفاده جهت درمان سرطان می‌تواند یکی از دلایل ریزش موی شدید باشد. شیمی درمانی مانند بمب هسته‌ای عمل می‌کند، این داروها باعث می‌شود تقسیم سلولی برای مدتی محدود متوقف یا محدود شود. این به آن معنا است که نه تنها داروها سلول‌های سرطانی بلکه سلول‌هایی مانند مو را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس از پایان دوره شیمی درمانی موهای شما مجدد رشد می‌کند.

اصلی‌ترین دلایل ریزش موی شدید چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

·         کم خونی ناشی از قفر آهن

در جامعه امروز اکثر افراد با مشکل کم خونی و قفر آهن رو به رو هستند این مشکل در بانوان شایع‌تر است که یکی از دلایل ریزش موی شدید نیز محسوب می‌شود. شاید دریافت آهن کافی در رژیم غذایی کمی سخت باشد. در هر ۱۰ زن یکی مبتلا به این مشکل است. قفر آهن از شایع‌ترین دلایل کم خونی است. اگر بدن آهن مورد نیاز خود را دریافت نکند بدن قادر به تولید هموگلوبین نخواهد بود. هموگلوبین نیز نقش اکسیژن رسانی برای رسد و ترمیم سلول‌های مختلف در بدن را برعهده دارد. زمانی که اکسیژن رسانی و خون رسانی به پوست سر محدود شود رشد موها دچار اختلا شده و ضعف در آن‌ها ریزش را به همراه دارد.

·         کمبود ویتامین B

یکی از دلایل ساده ریزش موی شدید کمبود ویتامین ب در بدن است. ویتامین ب یکی از ترکیبات محمول در آب است و انواع مختلفی دارد. اکثر افراد در رژیم‌های غذایی خود از مواد دارای ویتامین ب استفاده می‌کنند به همین دلیل است که کمبود ویتامین ب در بدن یک مشکل نادر است. علت ریزش موی غیر طبیعی را می‌توان در کمبود ویتامین B12 دانست. این ماده به بدن شما کمک می‌کند تا بتواند گلبول قرمز تولید کند و رشد مو را ترغیب می‌کند.

برخی از نکات جهت جلوگیری از ریزش موی غیر طبیعی

اکثر افراد در طول روز به عادت نکاتی را رعایت می‌کنند که با بررسی برخی موارد و اصلاح جزئی آن‌ها می‌توان ریزش مو را تا حد زیادی کاهش داد. گاهی علت ریزش موی شدید شستشوی نامناسب موی سر است؛ استفاده از شویندها و شامپوهایی که متناسب با موی سر نیستند، شانه کردن مو در حمام، حمام با آب داغ، چنگ زدن کف سر در حمام مواردی که عنوان شد از دلایل ساده ریزش موی شدید بود که به راحتی می‌توان از آن اجتناب کرد.

آفتاب شدید یا برعکس سرمای زیاد می‌تواند تاثیرات بسیار بدی بر روی موهای فرد بگذارد. بنابراین توصیه می‌شود برای حفظ سلامت موهاس سرتان از کلاه حصیری و چتر در تابستان و کلاه پشمی در زمستان استفاده نمایید.

قرار گرفتن در محیط‌هایی که آلوده هستند مثلا گردو غبار زیادی در آن مکان وجود دارد یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خو یکی از دلایل ریزش موی غیر طبیعی است. بهتر است بعد از قرار گرفتن در این گونه محیط‌ها سریعا به سراغ شستشوی موهای خود بروید.

اگر نسبت به مو شناخت کافی نیز نداشته باشید اقدامات نامناسبی در رابطه با مو انجام می‌دهید و این اقدامات باعث ریزش موی غیر طبیعی می‌شود.

قرص و داروهای مکمل جهت حجیم شدن موها

اگر می‌خواهی موهای ضخیمی داشته باشید به این نکته توجه کنید که پرسه ضخیم شدن موها بسیار زمان‌بر و عوامل بسیاری در آن دخیل هستند. ژنتیک در آن دخالت دارد و افرادی که به صورت ژنتیکی ریزش موی شدید و ضعیف شدن مو را دارند به این مشکل دچار هستند. از عوامل دیر می‌توان به اختلالات هورمونی اشاره نمود. استفاده از داروهایی که حاوی ویتامین و بایوتین، آهن و زینک است بسیار موثر است.

روغن‌های طبیعی به خصوص روغن آرگان در بهبود ریزش موی غیر طبیعی  موثر هستند. روغن بادام تلخ و زیتون نیز بسیار کاربردی هستند. بهتر از هر شش ماه یک بار با استفاده از حنا ریشه موی خود را تقویت کنید.

نتیجه‌گیری:

ریزش موی شدید یکی از مشکلاتی است که هم در میان زنان و هم در میان مردان رایج است. توجه داشته باشید که به طور طبیعی و روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌رود، اگر ریزش موی غیر طبیعی از این تعداد بیشتر شود شما باید نگران شوید. ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که پیش‌تر به چند مورد از آن اشاره کردیم.

لازم به ذکر است که نوع مراقبت شما از موهایتان نیز بی‌تاثیر نیست و اهمیت دارد. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف از ریزش موی غیرطبیعی جلوگیری کنید و مانع از دست دادن حجم زیادی از موی خود شوید. خوشبختانه راه‌های درمان متفاوتی در رابطه با ریزش مو وجود دارد که با کمک گرفتن از این راه‌ها می‌توانی مشکل خود را به مرور کم رنگ و ناپدید کنید.  

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *