فلاسک کشت سلولی چیست؟

فلاسک کشت سلولی چیست؟

فلاسک کشت سلول یکی از لوازم مهم آزمایشگاهی است که همواره در اکثر آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از سلول‌های حیوانات را می‌توان در خارج از بدن حیوانات تکثیر داد. سلول‌های جدا شده از بافت‌ها و اعضای بدن حیوانات می‌توانند در دمای مناسب مناسب و در یک محیط حاوی مواد غذایی و عوامل رشد درون ظروف پلاستیکی رشد کنند.

کشت اعضاء، بافت و سلول‌های جانداران در محیط آزمایشگاهی را کشت سلولی می‌نامند که کاربردهای متنوعی در شاخه‌های مختلف علوم زیستی دارد. برای انجام این نوع از کشت‌ها نیازمند انواع ظروف کشت سلول هستیم. امروزه تولید بعضی از محصوات  بیولوژیک نظیر تولید بعضی از واکسن‌ها و تولید آنتی بادی‌های مونوکلونال منحصرا به کمک تکنیک کشت سلولی امکان پذیر است. کشت سلولی کاربردهای اختصاصی‌تری نیز دارد. قیمت فلاسک کشت سلولی متناسب با پر مصرف بودن این محصول مناسب و ارزان است.

انواع فلاسک کشت سلول

انواع فلاسک کشت سلول همواره مورد نیاز هر آزمایشگاهی است. این فلاسک‌ها محل مناسبی جهت تکثیر سلول‌های مختلف است. از انواع این فلاسک‌ها می‌توان به فلاسک کشت سلول ۲۵ فیلتردار با حجم ۲۵ سانتی‌متر مربع معادل ۵۰ لیتر، دارای درب فیلتردار، مناسب برای سلول‌های چسبنده، استریل، غیر قابل اتوکلاو و فلاسک ۷۵ و ۱۷۵ لیتر درب فیلتردار اشاره نمود.

لازم به ذکر است که فلاسک‌های کشت سلول ساده نیز وجود دارد در حجم‌ها و اندازه‌های مختلف از جمله ۲۵،۷۵،۱۷۵ تفاوت این نوع فلاسک با فلاسک فیلتردار در نوع درب‌ آن‌ها و قیمت است. قیمت فلاسک کشت سلول فیلتردار نسبت به نوع ساده آن کمی بیشتر است. این دو محصول هر کدام مناسب انجام آزمایش‌های گوناگون و مختلفی هستند. در نتیجه در آزمایشگاه‌ها گاهی نیاز می‌شود از نوع ساده این ظرف آزمایشگاهی استفاده گردد و گاهی از نوع فیلتردار آن استفاده شود.

کاربرد فلاسک کشت سلول در آزمایشگاه‌ها  

این نوع از لوازم یا ظروف آزمایشگاهی مناسب کشت سلول‌های چسبنده است. این ظروف به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سازگاری کاملی با سلول‌های چسبنده داشته باشند. سلول‌های چسبنده سول‌های وابسته به لنگرگاه هستند. بنابراین این سلول‌ها برای رشد پایدار نیاز به حمایت پایدار دارند که به آن چسبنده گفته می‌شود. بیشتر سلول‌های چسبنده مشتق از سلول‌های مهره‌دار وابسته به لنگرگاه هستند. به همین خاطر نگهداری بیشتر سلول‌های مهره‌دار نیاز به چسبندگی دارد که رشد پایدار آن سلول‌ها را به همراه دارد. فلاسک‌های کشت سلول در اندازه و حجم‌های مختلف مخصوص سلول‌های چسبنده طراحی و تولید شده‌اند.

فلاسک کشت سلولی خارجی

برخی چنین گمان می‌کنند که این محصول اگر در خارج از کشور طراحی و تولید شده باشد عملکرد بهتری خواهد داشت. توجه داشته باشید که با واردات این محصول از خارج از کشور مبالغی نظیر هزینه گمرک، هزینه حمل و نقل و بسیاری از هزینه‌های دیگر روی قیمت محصول تاثیر می‌گذارد. متاسفانه امروزه کشور ایران در مقابل تحریم‌های زیادی از سوی کشورهای مختلف قرار گرفته است و واردات محصولات از جمله محصولات آزمایشگاهی امری دشوار تلقی می‌شود. با این حال گاهی برخی از مسئولان اسرار بر خارجی بودن فلاسک‌های کشت سلول دارند، می‌توانند در بازارها یا سایت‌های مختلف به هدف خود دسترسی پیدا کنند.

خرید فلاسک کشت سلول ایرانی

امروزه کشور ایران به دنبال تولید انواع محصولات مورد نیاز آزمایشگاهی در داخل کشور است. خوشبختانه در این راه موفق و سربلند بوده و توانسته تولید این محصولات را به تولیدات انبوه برساند و خود بتواند نیازهای جامعه را تامین نماید. خرید فلاسک کشت سلول علاوه بر کیفیت مطلوب و عالی دارای قیمت مناسبی نیز است. این ظرف مهم آزمایشگاهی در اندازه‌های مختلف ۲۵،۷۵،۱۷۵ به صورت ساده و فیلتردار تولید می‌شود. این محصول نیز در اکثر فروشگاه‌ها و سایت‌ها جهت خرید موجود است.

فلاسک کشت سلولی چیست؟

معرفی فلاسک‌های کشت سلولی مختلف

در این بخش به معرفی فلاسک‌های کشت سلولی مختلف خواهیم پرداخت.فلاسک‌های آزمایشگاهی انواع مختلفی دارد و کاربردهای آن‌ها نیز متفاوت است. علاوه بر کاربرد آن‌ها قیمت فلاسک کشت سلولی مختلف نیز متفاوت است.

·         فلاسک مسطح

این فلاسک‌ها معمولا شفاف هستند و برای اتصال بهینه سلول بهبود یافته‌اند. شکل آن‌ها امکان دسترسی پیت و اسکرابر سلول به گوشه‌ها را دارد. می‌توان گفت معمول‌ترین فلاشک‌ها جهت کشت سلول همین نوع هستند.

·         فلاسک ارلن مایر

فلاسک‌های ارلن مایر برای کشت شناور سلول‌های پستانداران، گیاهان، میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها مناسب هستند.

·         فلاسک اسپینر

قیمت فلاسک کشت سلول اپینر نیز بسیار مناسب است. حداکثر رابط سطح بین کشت و فضای فلاسک را با فلاسک‌های اسپینر سلول به‌دست می‌آورید. از میان بسیاری از طرح‌ها و مدل‌ها، از جمله فلاسک اسپینر دو طرفه که کاملا عایق شده است کنترل دقیق دمای محتویات آن را هنگام کار فراهم می‌کند.

قیمت فلاسک کشت سلول

قیمت فلاسک کشت سلول در فروشگاه‌های مختلف و سایت‌های مجاز با توجه به نرخ تصوی شده از سوی سازمان مربوطه است. حتما توجه داشته باشید که هیچ ارزانی بیش از حدی بی دلیل و حکمت نیست. گاهی برخی از افراد سودجو اقدام به تولید غیر مجاز لوازم آزمایشگاهی با مواد اولیه نا مرغوب می‌کنند. این امر شاید به نظر شاده رسد اما از آن جایی که کار کردن در محیط آزمایشگاه و کشت سلولی امر حساسی است حتما باید توجه داشته باشید که مواد اولیه استفاده شده در فلاسک یا سایر ظروف از نوع با کیفیت و مرغوب باشد. در زمان تهیه این محصول حتما به مهر سازمان استاندارد و بهداشت توجه کنید.

نتیجه‌گیری

همانطور که پیش‌تر عنوان شد قیمت فلاسک کشت سلول در فروشگاه‌های معتبر براساس نرخ مصوب اتحادیه است. به طور کلی این نوع از ظروف آزمایشگاهی به طور خاص برای رشد موفقیت آمیز و تکثیر سلول‌های میکروبی، حشرات یا پستانداران طراحی شده است. این محصول بسته به کاربرد از شیشه بورسیلیکات، پلی استایرن یا پلی کربنات ساخته می‌شوند و در اندازه‌های گسترده‌ای در دسترس هستند. این ظروف به دو صورت فیلتردار و بدون فیلتر موجود است.  

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *