تفاوت اصطلاح استریل کردن ضدعفونی و گندزدایی چیست؟

تفاوت اصطلاح استریل کردن ضدعفونی و گندزدایی چیست؟

برای پی بردن به تفاوت اصطلاح استریل کردن ضدعفونی و گندزدایی باید دقت بسیاری به خرج داد. تمیز کردن از جمله کارهایی است که اکثر افراد در طول روز انجام می‌دهند. این تمیز کردن شامل تمیز کردن خانه، لوازم، محل کار، آزمایشگاه‌های مختلف و … است. بین ضدعفونی کردن واستریل نمودن تفاوت‌های زیادی وجود دارد و با کمی فکر و تتحقیق می‌توان روش مناسب را جهت استریل نمودن انتخاب کرد. جالب است بدانید اکثر افراد چنین تتور می‌کنند که تفاوتی بین استریل کردن، ضدعفونی و گندزدایی وجود ندارد؛ امما این تصور اشتباهی است. در ادامه در رابطه با تفاوت این سه روش پاکسازی صحبت خواهیم کرد.

منظور از استریل کردن چیست؟

منظور از استریل کردن حذف یا تخریب کلیه میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، تک یاخته و قارچ‌ها هستند. روش انجام این فرآیند شامل شیمیایی، فیزیکی و فیزیکوشیمیایی است. می‌توان گفت بهترین روش استریل کردن استفاده از بخار، حرارت خشک و … است. بهتر است برای پی بردن به تفاوت اصطلاح استریل کردن ضدعفونی و گندزدایی در رابطه با هر سه مفهوم اطلاعات کاملی را به دست آورید. استریل نمودن سطوح تعداد میکروب‌های موجود را تا حد بسیار زیادی پایین آورده و آن‌ها را ضعیف می‌کند. در فرآیند استریل کردن تمامی میکروب‌های موجود در سطح ماده یا مایع از بین خواهند رفت. دستگاه‌های پزشکی که با بدن و مایعات تماس گسترده‌ای دارد همواره نیازمند استریل شدن است. هر لوازم پزشکی پیش از استفاده باید استریل باشد زیرا هر گونه آلودگی میکروبی منجر به انتقال بیماری می‌شود.

منظور از ضدعفونی کردن چیست؟

در واقع ضدعفونی کردن در برگیرنده تمیز کردن و گندزدایی است. ضدعفونی نمودن به کاهش درصد میکروب موجود روی سطوح مختلف کمک می‌کند. آن چیزی که به عنوان سطح ایمن در نظر گرفته می‌شود به استاندارد محیط مورد نظر بستگی دارد. کارهایی که جهت ضدعفونی نمودن محیط‌های مختلف انجام می‌شود بسته به نیاز شما متغیر است. این امکان وجود دارد که شما با استفاده از یک دستمال، ماده شیمیایی و مقداری آب اقدام به ضدعفونی کردن محیط نمایید. در اغلب موارد افراد ضدعفونی کردن را با استریل نمودن یکسان می‌دانند، در صورتی که دو اصطلاح بسیار از هم فاصله دارند. ماده شیمیاییضدعفونی کننده، ماده‌ای جهت کشتن میکروب‌های بی جان سطوح است.

منظور از گندزدایی چیست؟

محصولاتی که قابلیت گندزدایی و از بین بردن ویروس‌ها از روی سطوح را دارند به گندزداها معروف هستند. گندزداها توانایی از بین بردن اگثر آۀودگی‌های سخت را دارند. محصولات ضدعفونی کننده تنها توانایی از بین بردن باکتری‌ها از روی سطوح را دارند درحالی که گندزداها هم باکتریها و هم ویروس‌ها را از بین می‌برند.

تفاوت گندزدایی، استریل کردن و ضدعفونی کردن چیست؟

استریل کردن یک فرآیند متفاوت است و کاملا با تمیزکاری‌های معمولی متفاوت است. همچنین یک فرد عادی نمی‌تواند این کار را در خانه انجام دهد. براساس استاندارهای cdc، استریل کردن فرآیند تخریب و نابودسازی همه اشکال میکروب‌ها است. پی بردن به تفاوت اصطلاح استریل کردن ضدعفونی و گندزدایی نیاز تامل بسیاری دارد. استریل کردن اغلب در مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از انواع روش‌های شیمیایی و فیزیکی انجام می‌شود.

گندزدایی در واقع فرآیندی است که در آن تنها میکروارگانیسم‌های مضر نابود و از بین می‌روند در حالی که استریل نمود باعث از بین بردن تمامی میکروارگانیسم‌های می‌شوند. گندزدایی می‌تواند شما را از شر تمامی ویروس‌ها و میکرو‌ها مضر راحت کند. پس اگر تصمیم به تمیز کردن خانه یا محل کار خود را دارید توصیه می‌شود از روش گندزدایی استفاده کنید. توصیه می‌شود سطوحی که روزانه با باکتری‌های خطرناک تماس ندارند و برای تمیز کردن آن‌ها نیازی به استفاده از مواد شیمیایی قوی نیست مثل اسباب بازی کودکان، وسایل پخت و پز و … را با استفاده از روش ضدعفونی کردن تمیز نمایند.

بهتر است جهت جلوگیری از گسترش عفونت‌ها، محیط و سطوح را مرتبا با استفاده از مواد شیمیایی ضعیف تمیز و ضدعفونی نمایید.

پس از انجام تمیزکاری چه باید کرد؟

پس از پی بردن به تفاوت اصطلاح استریل کردن ضدعفونی و گندزدایی نوبت به اقدامات پس و پیش از انجام این فرآیندها می‌رسد. در زمان انجام این فرآیندها حتما از موارد ایمنی مثل دستکش و ماسک استفاده نمایید زیرا شما می‌خواهید از ماده‌های شیمیایی ضعیف و قوی مختلفی استفاده کنید که این مواد هم برای دستگاه تنفس مضر بوده و هم برای پوست دست شما مضراست. پس از انجام فرآیندهای تمیزکاری حتما دستان خود را بشویید و ماسک و دستکش را دور بیندازید فرقی نمی‌کند که از ماسک و دستکش اسفاده کرده‌اید یا خیر پس از تمام شدن تمیزکاری سشت‌وشوی دست‌ها فراموش نشود.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله سعی شد تمام اطلاعات مربوط به تفاوت اصطلاح استریل کردن ضدعفونی و گندزدایی عنوان شود تا شما پس از مطالعه به راحتی به تفاوت بین این سه روش تمیزکاری پی ببرید. از ضدعفونی کردن اکثرا برای تمیزکردن خانه و محیط کار انجام می‌شود. گندزدایی نیز حد.دا شبیه به ضدعفونی کردن عمل می‌کند تنها تفاوت این دو این است که ضدعفونی نمودن جهت ضعیف کردن میکروب‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌شود درحالی که گندزدایی برای نابودسازی میکروب‌های مضر استفاده می‌شود. روش استریل نمودن اکثرا در آزمایشگاه‌ها، ددرمانگاه‌ها و سایر مراکز بهداشتی و پشکی انجام می‌شود و فرآیند است که با استفاده از روش‌های مختلف فیزیکی، شیمیایی و … قابل اجرا است. پس از مطالعه این مقاله و بررسی شرایط محیطی که تصمیم به تمیزکاری آن را دارید روش مورد نظر را انتخاب نمایید و اقدام به پاکسازی کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *