تست آنتی بادی (سرولوژی) چیست؟

تست آنتی بادی (سرولوژی) چیست؟

تست آنتی بادی آزمایشی است که نشان‌دهنده سطح آنتی بادی خون است. آنتی بادی پروتئینی است که بعد از آلوده شدن یا واکسینانسیون توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. آنتی بادی‌ها همواره به بدن شما کمک می‌کنند تا در برابر عفونت‌ها مقابله کنید. آنتی بادی‌ها از ابتلای مجدد به آن بیماری یا ویروس جلوگیری می‌کنند. محافظت و جلوگیری آنتی بادی از ویروس یا بیماری خاص چه مدت ادامه خواهد داشت  برای هر فرد و بیماری یا ویروس متفاوت است. تست‌های سرولوژی شامل چندین روش آزمایشگاهی است. آزمایش آنتی بادی یا همان سرولوژی، آزمایش خونی است که در پی نشانه‌های از وجود ویروس قبلی کووید-۱۹ می‌گردد.

تست آنتی بادی چگونه عمل می‌کند؟

نمونه خونی که از فرد گرفته شده را به آزمایشگاه مورد نظر فرستاده و در آن جا، تستی جهت بررسی حضور آنتی بادی در سرم خون انجام می‌شود. وجود آنتی بادی در خون به این معنی است که بدن یک پاسخ ایمنی برای مبارزه با ویروس داشته است. رایج‌ترین روشی که در آزمایش آنتی بادی انجام می‌شود سنجش ایمنی آنزیمی نامیده می‌شود. می‌توان چنین عنوان نمود که در حال حاضر، تست آنتی بادی کووید-۱۹ نتایج مثبت کاذب زیادی دارند. معنی این تست این است که حتی اگر آزمایش انجام شده نتیجه مثبت داشته باشد و آزمایش نشان دهنده این باشد که فرد آنتی بادی‌های کووید-۱۹ را دارد و از ویروس کرونا  نجات یافته و به بهبودی کامل دست یافته است، امکان دارد این نتیجه صحیح نباشد.

انواع تست آنتی بادی چیست و چگونه عمل می‌کنند؟

اکنون انواع تست آنتی یادی یا سرولوژی برای کووید-۱۹ وجود دارد. همه انواع این تست‌ها حضور آنتی بادی در سرم خون شخص مورد نظر را تشخیص می‌دهند. سرم خون بخشی از خون است که شامل گلبول‌های قرمز خون نمی‌شود. می‌توان تست‌های سرولوژی کرونا را به دو دسته تقسیم نمود:

  1. تست‌های کیفی

تست‌های آنتی بادی کیفی یک سنجش کلی از وجود یا عدم وجود آنتی بادی در بدن است. هدف از انجام این نوع تست تنها رسیدن به یک جواب بله یا خیر است. تست‌های آنتی بادی رپید یا سریع از نوع تست‌ها کیفی هستند، این سنجش کیفی تنها نتیجه مثبت یا منفی را نشان خواهد داد.

  1. تست‌های کمی

تست آنتی بادی کمی، مثل الایزا اطلاعات دقیق‌تری در رابطه با سطح آنتی بادی نمونه بیمار در اختیار قرار می‌دهد. این اطلاعات برای اغلب افراد جالب یا لازم نیست. تنها زمانی به این اطلاعات نیا است که بررسی شود که آیا فرد نیازمند اهدای پلاسما است یا خیر. این اطلاعات گاهی منجر به این می‌شود که بر نحوه حفاظت افراد از خود در برابر ویروس تاثیر بگذارد. در ادامه به معرفی برخی از تست‌های آنتی بادی خواهیم پرداخت:

  1. آزمایش آنتی بادی رپید

این نوع تست در سته سرولوژی‌های کیفی قرار می‌گیرد، از لحاظ ظاهری نیز کوچک و قابل حمل است. نمونه‌هایی که جهت این تست گرفته می‌شود بیشتر از خون سر انگشت، سوآب بینی و بزاق دهان است. تست رپید شباهیت زیادی به تست‌های بارداری دارد. در این نوع تست همانند بیبی چک از خطوط رنگی برای نشان دادن نتایج مثبت یا منفی استفاده می‌گردد. زمانی که انجام دادن این تست طول می‌کشد بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه است. این تست در مدت زمان بسیار کمی حضور یا عدم حضور آنتی بقادی را در خون تشخیص می‌دهد؛ اما از این تست توقع نشان دادن دقیق میزان آنتی بادی خون را نداشته باشید زیرا از انجام این کار معذور است.

  1. آزمایش الایزا

می‌توان گفت نتیجه این تست هم می‌تواند کیفی و هم کمی باشد. جهت انجام این نوع تست واجب است که به یک آزمایشگاه مراجعه نمایید. برای انجام این تست‌ها از پلاسما یا سرم بیمار استفاده می‌شود. در واقع حتما برای انجام این تست باید از بیمار نمونه خون دریافت شود. برای انجام این تست بین ۲ تا ۵ ساعت زمان نیاز است تا بتوان به نتیجه رسید. در این تست می‌توان به مقدار کمی آنتی بادی موجود در بدن فرد پی برد. بررسی نتیجه آزمایش ممکن از بین ۱ تا ۳ روز زمان ببرد.

تست آنتی بادی برای چه کسانی مناسب و برای چه کسانی مناسب نیست؟

انجام این تست ممکن از برای برخی از افراد مناسب و برای برخی دیگر اصلا مناسب نباشد. در ادامه در این رابطه توضیحات گسترده‌تری داده خواهد شد.

در صورتی که قبلا تستی جهت تشخیص اینکه آیا شما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید یا خیر انجام داده‌اید و جواب مثبت گرفته‌اید. در این مرحله برای تعیین اینکه آیا آنتی بادی در بردن شما شکل گرفته است یا نه، باید از آزمایش آنتی بادی کرونا استفاده نمایید. اگر هیچ گونه تشخی کرونایی در رابطه با شما گرفته نشده است و شما بخواهید بدانید که آیا شما قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید یا خیر، انجام این آزمایش توصیه می‌شود.

آن دسته از افرادی که طی ۲۴ ساعت گذشته احساس تب و لرز داشته اند نیازی به انجام این تست ندارند، زمانی که تنها ۱۰ روز از مبتلا شدن شما به ویروس می‌گذرد، در صورتی که در ۱۴ روز گذشته مستقیما در معرض ویروس قرار گرفته‌اید در این شرایط تست آنتی بادی مناسب شما نیست.

خرید تست آنتی بادی یا سرولوژی

امروزه خرید تست آنتی بادی یکی از مهم‌ترین چالش‌های هر آزمایشگاهی است. در حال حاضر به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا این تست‌ها طالبان بسیاری دارد و ا ارکان مهم هر آزمایشگاهی به شمار می‌رود. خرید این تست حتما باید از مراکز و فر.شگاه‌های مطمئن و زیر نظر وزارت بهداشت صورت گیرد در غیر این صورت ممکن است از نوع تقلبی تست‌ها به دست شما برسد. در نتیجه باعث اشتباه در تشخیص سطح آنتی بادی گردد.

نتیجه گیری

آزمایش آنتی بادی امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه روزه نیز نیاز به این آزمایش رو به افزایش است. به طور کلی تست‌های سرولوژی را به دو دسته کمی و کیفی تقسیم بندی می‌کنند. تست‌های کیفی تنها مثبت یا منفی بودن آنتی بادی را نشان می‌دهند و تست‌های کمی نشان دهنده مقدار دقیق آن است. سایت علوم پزشکی یکی از بهترین راه‌های خرید تست آنتی بادی (سرولوژی) است. با توجه به حساس بودن این تست حتما باید به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید اعتماد کامل داشته و فروشگاه مربوطه نیز دارای انواع نشان‌های سلامت و استاندارد از سوی نهادهای مربوطه باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *