انواع محیط کشت مورد استفاده در آزمایشگاه کدام هستند؟

انواع محیط کشت مورد استفاده در آزمایشگاه کدام هستند؟

انواع محیط کشت جهت کشت‌های سلولی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از محیط‌های کشت سلولی مختلف جهت کشت انواع سلول‌ها و میکروب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاردبرد هر کدام از محیط‌های کشت متفاوت است. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه ا محیط‌های کشت سلولی و کاربردهای آن را عنوان خواهیم کرد تا با این محیط و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید.

محیط کشت سلول را تعریف کنید؟

انواع محیط کشت محیطی است که به صورت تخصصی و حرفه‌ای توسط متخصصان جهت رشد و تکثیر سلول‌ها و باکتری‌های مختلف طراحی و ساخته شده است تا برای تکثیر سلول‌ها از آن استفاده شود. این محیط نیازمند مواد خاصی هستند که در صورت عدم حضور این مواد امکان تکثیر و رشد سلول‌ها مهیا نیست. چند نمونه از این مواد که حضورشان جهت کشت مهم است می‌توان به قندها، نمک، آب و … اشاره نمود. برای شناسایی بهتر محیط کشت باید ماده ارگا را بشناسید. این ماده از نوعی جلبک قرمز تهیه می‌شود. ماده ارگا در دمای ۴۳ درجه منعقد و در دمای ۹۵ درجه ذوب می‌شود. دمای کشت و تکثیر سلول‌ها و باکتری‌ها در حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد است. این ماده یکی از پرکاردبردترین مواد در انواع محیط کشت سلولی است.

دسته بندی محیط‌های کشت مختلف

  • ابتدا محیط‌های کشت را از نظر نحوه تهیه و کشت به سه گروه تقسیم بندی می‌کنند.
  1. محیط کشت مایع با آبوشتی: این محیط ‎‎‎‎‏‏کشت فاقد هر گونه آگار است و تنها در لوله‌های آزمایش و فلاسک‌ها استفاده می‌‎‎‎‎‏‏‏شود. ‌‍
  2. محیط کشت نیمه جامد: در این نوع از محیط کشت مقدار بسیار کمی آگار وجود دارد و به طور کامل منعقد نخواهد شد. همیشه به صورت نیمه جامد باقی می‌ماند.
  3. محیط کشت جامد: این محیط کشت حاوی آگار هستندکه پس از سرد شدن منعقد خواهد شد. از این نوع محیط کشت در لوله آزمایش یا پلیت‌ها استفاده می‌شود.
  • در این قسمت به تحلیل محیط کشت از نظر کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت:
  1. انواع محیط کشت عمومی یا همان پایه: در این محیط کمترین میزان مواد غذایی برای رشد انواع باکتری وجود دارد. این محیط را می‌توان مبنای تهیه انواع محیط کشت عنوان و معرفی نمود. این محیط فاقد هر گونه ماده ضد میکروب بوده، از همین رو محیط مناسبی جهت رشد انواع و اقسام سلول‌ها و باکتری‌ها است.
  2. محیط کشت غنی: می‌توان این محیط را مملو از انواع مواد غذتیی جهت رشد باکتری‌ها و … عنوان نمود. این محیط برای رشد تعداد زیادی از باکتری‌ها و سلول‌ها مناسب است.
  3. محیط کشت انتخابی: این محیط‌های کشت به صورت تشخیصی هستند. این محیط‌های کشت برای رشد و تکثیر سلول‌ها و باکتری‌های خاصی مناسب هستند.
  4. محیط کشت افتراقی: این محیط را می‌توان محیطی جهت جدا و ایزوله نمودن نوع خاصی از سلول‌ها و باکتری‌ها معرفی نمود. این محیط‌ها برای جدا ساختن سلول‌های مختلفی قابل استفاده هستند.

پرکاربردترین محیط‌های کشت

محیط‌های کشتی که وجود دارند بسیار زیاد و گسترده است. در ادامه تنها چند محیط کشت پر مصرف و پرکاربرد را معرفی خواهیم کرد.

  • محیط کشت نوترینت آرگا

این محیط از ترکیب ۱٫۵-۲ درصد ماده آرگا با آبگوشت به دست می‌آید. این محیط کشت پیش نیاز تهیه انواع و اقسام محیط‌های کشت جامد است.

  • محیط کشت نوترینت براث

یکی دیگر از انواع محیط کشت با این نام عنوان می‌شود. این محیط یکی از اصلی‌ترین پایه‌های ساخت اکثر محیط‌های کشت است. این محیط از عصاره گوشت تهیه می‌شود.

  • محیط کشت آگار خوندار

اکثر نمونه‌های میکروب شناسی در این محیط تهیه و تکثیر می‌شوند. پایداری محیط بلاد آگار در حدود یک هفته است. لازم هب ذکر است که در صورتی که از تبخیر آن آن جلوگیری شود، این پایداری مجددا افزایش خواهد یافت.

  • محیط کشت شکلات آگار

ابتدا محیط کشت حرارت می‌بیند و پس از استریل شدن به آن خون اضافه خواهد شد. دمای بالای محیط کشت باعث منحدم شدن و تخریب گلبول‌های قرمز می‌شود که باعث تیره شدن محیط کشت می‌گردد. در این محیط مواد غذایی و هموگلوبین زیادی موجود است. در این شرایط زمینه جهت کشت باکتری‌ها و سول‌ها فراهم می‌کند.

  • محیط کشت of آگار

این محیط کشت توانایی باکتری‌ها در اکسیداسیون یا خمیر باکتری‌ها را می‌سنجد. این محیط کشت مناسب آن دسته از باکتری‌هایی است که توانایی تخمیر کربوهیدرات را دارند بسیار موثر است. باکتری‌های تخمیر کننده باعث اسیدی شدن محیط و در نتیجه آن زرد شدن رنگ شناساگر بروموتیمول آبی می‌شود.

ابزارهای محیط کشت

انواع محیط کشت و انجام پرسه کشت سلول نیازمند ظر.وف و لوازم مهم و کاربردی است. از جمله لوازم مورد نیاز جهت کشت و تکثیر سلول‌ها لوله‌های کشت است. این لوله‌ها برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها در محیط کشت مصنوعی به کار می‌رود. دهانه این لوله‌ها گاهی به جای پنبه با استفاده از فلز زنگ نزن نیز مسدود می‌شود. پتری دیش یا پلیت یکی دیگر از ابزار و ظروف مورد نیاز جهت کست سلول است. این ظروف شیشه‌ای و درب دار هستند و اکثرا داخل آن محیط کشت باکتری ریخته می‌شود،پس از جامد شدن محیط از آن‌ها جهت کشت دادن باکتری‌ها استفاده می‌شود. سوآپ، لام یا اسلاید، اتوکلاو، انکوباتور، هود لامینار و … از دیگر لوازم مورد نیاز جهت کشت سلولی هستند.

نتیجه گیری

انواع محیط کشت سلول ویژگی‌های خاص خود را دارد همچنین نیازمند برخی از لوازم جهت آماده سازی و استفاده از محیط است. محیط کشت هم به صورت مایع و هم جامد است. محیط کشت در واقع محیطی است که در آن شرایط مصنوعی را جهت تکثیر و گسترش باکتری‌ها و سلول‌ها طراحی و به اجرا در می‌آورند. طراحی این محیط کشت نیازمند برخی ظروف و ابزار کشت است که می‌توان از سایت‌های مختلف از جمله سایت علوم پزشکی که یکی از معتبرترین سایت‌های کشور در زمینه فروش لوام آزمایشگاهی است تهیه و استفاده نمود. در رابطه کشت سلول و ابزارهای مورد نیاز جهت کشت انواع سلول و باکتری نیز می‌توانید سوال‌های معتدد خود را مشاوران کارکشته این مجموعه بپرسید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *