دلایل پریدن پلک

index

سایت علوم پزشکی (۹۲/۱۰/۲۸): پلک چشم هایتان نبض دار شده و به گونه ای غیرارادی می لرزد. لرزش یا پرش پلک علل متفاوتی دارد:ه دلیل تحریک اعصاب عضلات چشم ، تحریکات عصبی و روانی ، استرس و اضطراب و یا حادثه ای که اعصاب شما را تحت تاثیر قرار داده پیش می آید و پس از رفع مشکل پیش آمده به خودی خود برطرف میشود.احتمالا در جایی کار یا زندگی میکنید که منبع نور آنجا ، شدید یا حاصل لامپهای سفید مهتابی است.کم خوابی یا عدم استراحت چشم را نیز میتوان به نشانه های خستگی افزود.با کاهش میزان تابش نور یا افزودن لامپهای زرد معمولی (از جنس فنر یا سیم فلزی) و نیز استراحت ، دور شدن از وسائل نوری ظاهرا یکنواخت اما دارای تشعشع (مثل مانیتورها) ، کمپرس ناحیه چشم ، استراحت و خواب به میزان لازم و مانند آن عضلات پلک آرامش قبل را بازیافته ، پرش پلک نیز متوقف میشود.

فقر موادی چون منیزیوم و کلسیم در بدن باعث پرش غیرارادی پلک میشود. اگر چنین باشد ، به سبب کمبود منیزیوم در دستهایتان هم لرزش خفیفی را حس میکنید و افزون بر آن اسپاسمهای عضلانی گاه به گاه ، خواب رفتن دستها یا پاها،احساس گرفتگی گلو یا شانه یا گردن نیز به سراغتان می آید. در اینصورت باید به پزشک مراجعه کنید و زمانی در حدود ۲ تا ۳ ماه مکمل ها یا کپسولهای حاوی منیزیوم و کلسیم میل کنید!این زمان طولانی به خاطر آن است که مواد یافت شده بخوبی به همه اعضای بدن برسد.گاهی نیز کمبود ویتامین B6 باعث پرش پلک در افراد میشود.در اینصورت لبهایتان هم خشک به نظر میرسد.

اسپاسم ها (گرفتگي عضلات) و گاهي پلک زدن ها، تکراري و غير قابل کنترل هستند که معمولا در پلک بالايي رخ مي دهد.به گزارش تبيان، اين انقباضات (blepharospasm) معمولا بر عضلات هر دو چشم تاثير مي گذارند. اگر شما دچار اين حالت باشيد، ممکن است يک حرکت غير ارادي را که هر چند ثانيه، يک تا دو دقيقه طول مي کشد و يا عود مي‌کند تجربه کنيد.اکثر مردم دچار انقباضات جزئي پلک چشم در طول زندگي خود مي شوند. علل آن عبارتند از:

خستگي- استرس – کافئين (مثل قهوه)

شکل جزئي پريدن پلک، بي ضرر و بدون درد است. اين حالت معمولا خود به خود از بين مي رود. اما مي تواند آزاردهنده هم باشد، به ويژه در شرايطي که اسپاسم (انقباض عضلاني) به اندازه کافي قوي باشد و پلک ها را به طور کامل ببندد. انقباض پلک مدت طولاني ادامه دارد. برخي افراد، اسپاسم هاي مکرر در طول روز را تجربه مي کنند. علائم مي توانند روزها، هفته ها يا حتي ماه ها بعد دوباره برگردند. اين حالت مي تواند استرس هاي روحي زيادي ايجاد کند و با زندگي فرد تداخل داشته باشد. در جدي ترين شکل، انقباض پلک مي تواند مزمن شود. اين حالت مي تواند باعث چشمک زدن مداوم و دوبيني شود. اگر منجر به شرايطي شود که در آن باز نگه داشتن چشم فرد مشکل باشد، مي تواند باعث اختلال ديد شديد شود

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *