خداحافظی با مهمان سفره ها برای پیشگیری از پوکی استخوان

به گزارش سایت علوم پزشکی؛ یک متخصص تغذیه گفت: کلسیم، از مهمترین مواد تشکیل دهنده بافت استخوان است که برای حفظ آن باید مصرف نمک را محدود کرد.

برای پیشگیری از پوکی استخوان با این مهمان سفره خداحافظی کنید. محمدرضا وفا متخصص تغذیه درباره داشتن تراکم استخوانی مناسب گفت: در طبیعت و خوراکی های مصرفی شیر و ماست، مؤثرترین مواد غذایی برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن است. وی بیان کرد: مصرف متعادل شیر و ماست کم چرب به دلیل وجود کلسیم، املاح و فسفر در بافت استخوانی و سلامت آنها تأثیر بسزایی دارد. این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه مصرف ماست ضرری برای استخوان ندارد، اظهار داشت: تمامی مواد غذایی باید به طور متناسب مصرف شوند و با وحود اینکه لبنیات بهترین منبع کلسیم است اما هرگز مصرف بیش از حد آن برای افراد با مشکل استخوانی توصیه نمی شود و باید مواد غذایی به صورت متعادل دریافت شود.

وی با بیان اینکه مصرف ۲ الی ۳ لیوان لبنیات کم چرب  در روز مناسب است، اذعان داشت: این مقدار مصرفی نیاز تغذیه افراد را به طور متناسب نسبت به دریافت کلسیم، فسفر و املاحی که در لبنیات وجود دارد، تامین می کند. وفا با تاکید بر اینکه نمک تنها ماده غذایی است که تعادل کلسیم بدن را برهم می زند، تصریح کرد: برای دریافت کلسیم کافی و رژیم غذایی مناسب در برنامه غذایی، مصرف نمک را کاهش دهید. وی با بیان اینکه ماست یک منبع مناسب دریافت کلسیم است ابراز داشت: گوشت، بهترین و مؤثرترین منبع دریافت آهن است به همین دلیل معمولا تمامی عناصر دو ظرفیتی همچون گوشت و ماست، با هم تداخل دارند. این متخصص تغذیه با توجه به اینکه مصرف ماست تا حدودی جذب آهن را مختل می کند، گفت: به دلیل اینکه آهن موجود در گوشت تحت تاثیر تداخلات مواد غذایی قرار می گیرد، مصرف لبنیات(ماست) با گوشت توصیه نمی شود. وی افزود: افراد مبتلا به کمبود آهن یا کم خونی فقر آهن، از مصرف ماست در وعده غذایی که گوشت مورد نیاز روزانه را تامین می کند خودداری کنند و این لبنیات را در وعده غذایی بدون گوشت یا با گوشت کمتر مصرف کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *