چانه‌زني داوطلبان آزمون علوم پایه براي نمره باعث شرمندگيست

mohagheghi-moaven-amoozesh

سایت علوم پزشکی: معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با انتقاد از اعتراض برخي از داوطلبان آزمون جامع علوم پايه و پيش كارورزي اسفند ۹۰ و با اشاره به افت تحصيلي دانشجويان علوم پزشكي، گفت: چانه‌زني براي نمره باعث شرمندگي در عرصه آموزش پزشكي است.

محمدعلي محققي در همايش معاونين آموزشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي مازندران با اشاره به وضعيت افت تحصيلي و پيشرفت تحصيلي دانشجويان در آزمون‌ها، اظهار كرد: بايد ميان وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي هماهنگي وجود داشته باشد. وي با بيان اينكه قوانين مصوب در مورد آزمون‌ها بايد اجرا شود، افزود: البته بنده هم مسئوليت دارم و اگر افت تحصيلي ايجاد شده است نه تنها بنده حتي وزير هم مسئوليت دارد چطور مي‌توان گفت كه دانشجويي با نمره ۶ پزشك شود.

دانشجوي حائز نمره عدم قبولي نبايد وارد عرصه پزشكي شود

وي با بيان اينكه حد نصاب قبولي براساس مصوبه و قوانين نمره ۱۴ است، اظهار كرد: اگر كسي نمره كمتري كسب كرده است با قوانين ما سازگاري ندارد و كسي كه كمتر از ۶۰ درصد نمره را كسب كند نمي‌تواند وارد عرصه پزشكي شود بنابراين بايد در اين زمينه هماهنگي لازم وجود داشته باشد.

دانشگاهها دانشجويان را تقويت كنند

وي با تاكيد بر اينكه گروه‌هاي آموزشي دانشگاهها دراين زمينه مسئول هستند، خاطرنشان كرد: دانشگاه‌ها بايد براي شركت دانشجويان خود در رقابت‌هاي ملي آنها را تقويت كنند و اگر فردي ضعيف است وي را براي شركت در امتحان معرفي نكنند.

وي افزود: اين سياست‌ها سياست‌هاي شفافي هستند و چانه زني براي نمره ۱۰ عبارت از شرمندگي در آموزش پزشكي است بنابراين دانشجويانتان را براي كسب نمره قبولي آماده كنيد.

محققي تاكيد كرد: اگر از نظر وزارت بهداشت نمره ۱۲ نمره قبولي باشد و اگر دانشجويي كمتر از آن كسب كند در كارنامه دانشگاه و دانشجو ثبت مي‌شود تا مسئولين بعدي بدانند كه اين ميزان افت تحصيلي در كشور وجود دارد و مسئول مستقيم اين مورد معاونين آموزشي هستند.

نبايد با به چالش كشيدن مسئولين وزارت بهداشت جو ايجاد كرد

محققي ادامه داد: اين گونه نمي‌شود كه با به چالش كشيدن مسئولين وزارت بهداشت و به سراغ مقامات رفتن جو ايجاد كرد. چرا كه بنده تعداد دفعاتي كه براي اين قضيه يعني اعتراض دانشجويان به مجلس رفتم بسيار بيشتر از ديگر دوره‌ها بود كه براي موارد ديگر به مجلس رفته‌ام.

وي با تاكيد بر اينكه اگر ضعفي وجود داشته باشد بايد به حدي با دانشجو دلسوزي كرد تا مشكلش حل شود، اظهار كرد: اغلب دانشجويان ما هم نمره خوبي مي‌آورند و در امتحان جامع علوم پايه حتي نمره ۱۹۱ را از ۲۰۰ داشته‌ايم حتي عده‌ قابل توجهي نمره بيش از ۱۸۰ تا ۱۹۰ را كسب كرده‌اند. عده‌اي هم هستند كه نمره ۸۰ كسب كرده‌اند، اين دانشجويان چه ادعايي مي‌توانند داشته باشند البته بايد به صورت دلسوزانه به اين بحث نگاه كرد تا اگر آن دانشجو مشكلي داشته كه باعث افت وي شده بررسي شود.

 

نمره قبولي در وزارت بهداشت ۱۴ است

وي با بيان اينكه نمره شايسته قبولي ۱۴ است، خاطرنشان كرد: كسب نمره ۶۰ درصد كمتر عبارت است از افت و اخطار.

وي خطاب به معاونين آموزشي دانشگاه‌ها، گفت: از الان به دانشجويانتان اعلام كنيد كه در وزارت بهداشت نمره قبولي ۱۴ است و اگر گروهي نمره دانشجويانش كمتر شود اسم آن افت تحصيلي است و گروه كم كاري كرده است.

وي تصريح كرد: البته ما نيز به دانشجويان احترام مي‌گذاريم و اول خومان و بعد شما را مقصر مي‌دانيم ولي اصرار است كه اين موضوع تصحيح شود.

وي با اشاره به دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي جيرفت كه براي اولين بار در آزمون علوم پايه شركت كرده‌اند، اظهار كرد: يكي از دانشجويان اين دانشگاه با نمره ۱۶۴ رتبه بالايي كسب كرده است. اين در حالي است كه او از مناطق دور‌افتاده كشور است و مشكلات بسياري هم دارد. آيا اين دانشجو با دانشجويان ديگري كه چند ماه درخيابان پرسه مي‌زنند قابل مقايسه است؟

معاون وزير بهداشت در خاتمه با اشاره به برگزاري آزمون جامع علوم پايه در شهريور ۹۱ گفت: دانشگاه‌ها در صورتي كه فكر مي‌كنند دانشجويانشان ضعيف هستند آزمون داخلي برگزار كنند و با راهكارهايي چون به كارگيري استاد مشاور و برگزاري كلاس تقويتي دانش جويان خود را تقويت كنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *