سلامت نوجوانان و عوامل تهدید کننده آنها

اگر امکان دارد آن را به فارسی ایمیل کنید نتایج وب سلامت نوجوانان و جوانان و عوامل تهدید کننده

سلامت نوجوانان و عوامل تهدید کننده آنها

اهمیت نوجوانی

حدود ۱٫۲ میلیارد نفر یا ۱ در ۶ نفر از جمعیت جهان، نوجوانان ۱۰ تا ۱۹ ساله هستند. اکثر آنها سالم هستند، اما هنوز مرگ و میر زودرس، بیماری و آسیب دیدگی در بین نوجوانان وجود دارد. بیماری ها می توانند مانع از توانایی و رشد آنها در رشد و نمو به تمام توان خود شوند. مصرف الکل یا دخانیات، عدم فعالیت بدنی، رابطه جنسی محافظت نشده و یا قرار گرفتن در معرض خشونت می تواند نه تنها سلامتی فعلی آنها بلکه سلامتی آنها را در بزرگسالان و حتی سلامتی فرزندان آینده آنها را به خطر اندازد. آشنایی با مسائل حوزه سلامت نوجوانان و عوامل تهدید کننده آنها برای همه افراد ضرورری است.

ارتقاء رفتارهای سالم در دوران نوجوانی و انجام اقدامات جهت محافظت بهتر جوانان از خطرات سلامتی برای پیشگیری از مشکلات بهداشتی در بزرگسالی لازم است. همچنین برای سلامتی و توانایی در آینده؛ برای رشد و پیشرفت بسیار مهم است. آشنایی با مسائل حوزه سلامت نوجوانان و عوامل تهدید کننده آنها برای همه افراد ضرورری است.

مشکلات سلامتی نوجوانان

۱- صدمات

صدمات غیر عمد علت اصلی مرگ و ناتوانی در نوجوانان است. در سال ۲۰۱۶، بیش از ۱۳۵۰۰۰ نوجوان بر اثر حوادث رانندگی در جاده جان باختند. بسیاری از این افراد پیاده ها یا دوچرخه سواران بودند.  در بسیاری از کشورها، قوانین ایمنی جاده باید جامع تر شود. و اجرای چنین قوانینی باید تقویت شود. علاوه بر این، رانندگان جوان به راهنمایی ایمن در رانندگی احتیاج دارند.در حالی که قوانینی که رانندگی مصرف کنندگان الکل و مواد مخدر را منع می کنند. باید در بین همه گروه های سنی به شدت اجرا شود. میزان الکل خون باید برای رانندگان جوان پایین تر از بزرگسالان باشد.

غرق شدن نیز در بین ۱۰ دلیل اصلی مرگ و میر در بین نوجوانان است – تخمین زده می شود که در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۵۰۰۰۰ نوجوان غرق شده اند. که بیش از دو سوم آنها پسران هستند. آموزش کودکان و نوجوانان برای شنا یک امر اساسی برای جلوگیری از این مرگ ها است. حوادث دیگر هم بر سلامت نوجوانان اثرگذار است.

۲- سلامت روان

افسردگی یکی از دلایل اصلی بیماری و ناتوانی در بین نوجوانان است. خودکشی دومین علت اصلی مرگ و میر در نوجوانان است. خشونت، فقر، تحقیر و احساس بی ارزشی می تواند خطر بروز مشکلات سلامت روان را افزایش دهد.
ایجاد مهارت های زندگی در کودکان و نوجوانان و فراهم آوردن آنها از حمایت روانی اجتماعی در مدارس و سایر مناطق جامعه می تواند به ارتقاء سلامت روانی کمک کند. برنامه ریزی برای کمک به تقویت روابط بین نوجوانان و خانواده های آنها نیز مهم است. در صورت بروز مشكلات، آنها باید توسط متخصصین و مشاوران با تجربه مشکل را حل نمود.

۳- خشونت

خشونت بین فردی سومین عامل اصلی مرگ و میر در نوجوانان در سطح جهان است. هرچند برجستگی آن در مناطق جهانی بسیار متفاوت است. تقریباً یک سوم مرگ و میرهای نوجوانان پسر در کشورهای کم درآمد و متوسط با خشونت است. در سطح جهان، تقریباً از هر سه دختر نوجوان ۱۵ تا ۱۹ ساله (۸۴ میلیون) قربانی خشونت عاطفی، جسمی و یا جنسی بوده که توسط همسر یا شریک زندگی آنها انجام شده است.

تقویت روابط والدین و فرزندان در اوایل زندگی، ارائه آموزش مهارتهای زندگی و کاهش دسترسی به الکل و سلاح گرم می تواند به جلوگیری از صدمات و مرگ ناشی از خشونت کمک کند. حمایت مداوم از نوجوانان پس از خشونت می تواند به بهبود پیامدهای جسمی و روانی کمک کند.

۴- ایدز

در سال ۲۰۱۶ حدود ۲٫۱ میلیون نوجوان مبتلا به HIV بودند. اکثریت در منطقه آفریقا بوده اند. اگرچه تعداد كل مرگ و میر ناشی از HIV از زمان اوج سال ۲۰۰۶ كاهش یافته است. اما تخمین ها حاکی از آن است كه هنوز کاهش در بین نوجوانان رخ نداده است.البته برخی از نوجوانان از مادر آلوده شده اند. با این حال، بخش قابل توجهی از نوجوانان مبتلا به HIV مثبت از وضعیت خود آگاه نیستند. بسیاری از افراد مطلع نیز درمان طولانی مدت ضد ویروسی مؤثر را دریافت نمی کنند.

پایان بیماری های همه گیر ایدز، سل، مالاریا و بیماریهای گرمسیری مغفول، هپاتیت، بیماریهای ناشی از آب و سایر بیماریهای واگیر تا سال ۲۰۳۰ جز برنامه توسعه پایدار سلامتی است. با توجه به شیوع بالای HIV در جهان، برای دستیابی به این هدف، کنترل نوجوانان باید از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. جوانان باید بدانند چگونه می توانند خود را در برابر عفونت HIV محافظت کنند. باید ابزار لازم برای این کار را داشته باشند.

۵- سایر بیماریهای عفونی

به لطف بهبود واکسیناسیون در دوران کودکی، مرگ و میر در نوجوانان و ناتوانی از سرخک به طرز چشمگیری کاهش یافته است – به عنوان مثال، مرگ و میر نوجوانان از سرخک بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ در منطقه آفریقا ۹۰٪ کاهش یافته است.

تخمین زده می شود که اسهال و عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی جزء ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در کودکان ۱۰-۱۹ ساله است. این دو بیماری به همراه مننژیت، همه در پنج علت اصلی مرگ و میر نوجوانان در کشورهای با درآمد متوسط و متوسط آفریقا قرار دارند.

۶- بارداری زودرس و زایمان

علت اصلی مرگ و میر دختران ۱۵-۱۹ ساله در سطح جهان عوارض ناشی از بارداری و زایمان است.

حدود ۱۱٪ از کل تولدها در سراسر جهان مربوط به دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله است. بخش عمده ای از این ولادت ها در کشورهای کم درآمد و متوسط است. بخش جمعیت سازمان ملل میزان تولد جهانی نوجوانان در سال ۲۰۱۸ را ۴۴ تولد در هر ۱۰۰۰ دختر در این سن قرار داده است.

یکی از اهداف دیگر توسعه پایدار سلامتی (SDG 3) تا سال ۲۰۳۰، دسترسی جهانی به خدمات درمانی جنسی و تولید مثل از جمله برای برنامه ریزی خانواده، اطلاعات و آموزش و ادغام سلامت تولید مثل است.

دسترسی بهتر به اطلاعات و خدمات ضد بارداری می تواند تعداد دخترانی را که باردار می شوند را کاهش دهد. قوانینی که اجرا می شوند و حداقل سن ازدواج را در ۱۸ سالگی مشخص می کنند، می توانند کمک کنند. دخترانی که باردار می شوند، نیاز به مراقبت با کیفیت قبل از تولد دارند.

۷- الکل و مواد مخدر

نوشیدن مضر در بین نوجوانان در بسیاری از کشورها یک نگرانی اساسی است. این خود کنترلی را کاهش می دهد و رفتارهای پرخطر مانند رابطه جنسی ناامن یا رانندگی خطرناک را افزایش می دهد. این یکی از دلایل اصلی صدمات (از جمله مصدومان ناشی از تصادفات جاده ای)، خشونت و مرگ و میر زودرس است. همچنین می تواند منجر به مشکلات سلامتی در زندگی بعدی شود و امید به زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. تعیین حداقل سن برای خرید و مصرف الکل و تنظیم چگونگی هدف قرار دادن مشروبات الکلی در بازار؛ از جمله راهکارهای کاهش نوشیدنی مضر است.

مصرف مواد مخدر

در بین افراد ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز یک نگرانی مهم جهانی است. کنترل توزیع مواد مخدر ممکن است بر کاهش تقاضای، عرضه مواد مخدر، یا هر دو متمرکز باشد. برنامه های موفق معمولاً شامل سطوح ساختاری، جامعه ای و سطح فردی هستند.

۸- سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی

کم خونی فقر آهن سالها دومین علت اصلی مرگ و ناتوانی بوده که در سال ۲۰۱۶ از بین رفته است. مکمل های آهن و اسید فولیک راه حلی است که همچنین به ارتقاء سلامت کمک می کند.

ایجاد عادات غذایی سالم در نوجوانی پایه و اساس سلامتی در بزرگسالی است. کاهش مصرف غذاهای با چربیهای اشباع، اسیدهای چرب ترانس، قند یا نمک فراوان و دسترسی به غذاهای سالم برای همه مهم است.

۹- سوء تغذیه و چاقی

بسیاری از دختران و پسران در کشورهای در حال توسعه، در سن بلوغ دارای سوء تغذیه هستند. این امر باعث آسیب پذیری بیشتر در برابر بیماری ها و مرگ زودرس می شود. از طرفی تعداد نوجوانانی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، در کشورهای کم درآمد و متوسط افزایش می یابد.

در سطح جهان، در سال ۲۰۱۶، بیش از یک در شش نوجوان ۱۰ تا ۱۹ ساله دارای اضافه وزن بودند. شیوع در مناطق WHO متغیر است، از پایین تر از ۱۰٪ در منطقه WHO جنوب شرقی آسیا تا بیش از ۳۰٪ در منطقه WHO آمریکا.

۱۰- فعالیت بدنی

فعالیت بدنی برای نوجوانان مزایای اساسی برای سلامتی دارد. از جمله آنها می توان به تناسب اندام قلبی و تنفسی و عضلانی، سلامت استخوان، حفظ وزن سالم بدن و مزایای روحی – اجتماعی اشاره کرد. WHO به نوجوانان توصیه می کند حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط را در روز انجام دهند. که ممکن است شامل بازی، ورزش، مانند دوچرخه سواری و پیاده روی باشد.

تخمین زده می شود که در سطح جهان، از هر ۵ نوجوان فقط ۱ نفر این دستورالعمل ها را رعایت می کنند. شیوع عدم تحرک در تمام مناطق WHO زیاد است و در نوجوانان زن نسبت به نوجوانان پسر بیشتر است.

برای افزایش سطح فعالیت، کشورها و جوامع باید محیط های ایمن و فرصت هایی را برای فعالیت بدنی برای همه نوجوانان ایجاد کنند.

۱۱- مصرف دخانیات

امروزه اکثر قریب به اتفاق افرادی که از دخانیات استفاده می کنند. از زمان نوجوانی این کار را انجام دادند. ممنوعیت فروش محصولات دخانیات به خردسالان (زیر ۱۸ سال) و افزایش قیمت از طریق مالیات بالاتر، ممنوعیت تبلیغات دخانیات و اطمینان از محیط های بدون دود بسیار کمک کننده است. در سطح جهان، حداقل ۱ از ۱۰ نوجوان در سنین ۱۳ تا ۱۵ سال از دخانیات استفاده می کند. اگرچه مناطقی وجود دارد که این رقم بسیار بیشتر است. به نظر می رسد که سیگار کشیدن در بین نوجوانان جوان در برخی از کشورهای پردرآمد رو به کاهش است.

۱۲- حقوق نوجوانان

حقوق نوجوانان (افراد كمتر از ۱۸ سال) برای زنده ماندن، رشد و توسعه در اسناد حقوقی بین المللی قید شده است. در سال ۲۰۱۳ کمیته حقوق کودک (CRC) که نظارت بر کنوانسیون حقوق کودک را بر عهده دارد. دستورالعمل هایی در مورد حق کودکان و نوجوانان در استفاده از بالاترین سطح بهداشتی قابل دستیابی منتشر کرد. کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (CEDAW) همچنین حقوق زنان و دختران را در مورد سلامت و مراقبت های بهداشتی مناسب تنظیم می کند.

عملکرد WHO برای نوجوانان

به طور کلی، WHO طیف وسیعی از کارکردها را برای بهبود سلامت نوجوانان و عوامل تهدید کننده ارائه می دهد، از جمله:

۱- تولید دستورالعمل های مبتنی بر شواهد برای حمایت از خدمات درمانی و سایر بخش ها؛
۲- ارائه توصیه هایی به دولت ها در مورد سلامت نوجوانان و ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت بالا و مناسب برای بزرگسالان.
۳- مستندسازی پیشرفت در سلامت و پیشرفت در نوجوانان و جوانان

۴- افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشتی برای جوانان در بین عموم مردم و سایر ذینفعان علاقه مند.

منبع WHO

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *